Terwijl koffieprijzen exploderen en jongeren minder koffie drinken, bouwt Sjaak Bakker vanuit Sumar aan een bloeiend koffiebedrijf. Zijn recept? Persoonlijk contact en de juiste mix.
“Bij een koffiemachine in een bedrijf worden heel veel dingen besproken, zowel privé als zakelijk”, zegt Sjaak Bakker, directeur-eigenaar van jakob bruin koffie. “Het is een soort dorpspomp.” Vanuit die filosofie bouwde hij in vijf jaar tijd een bedrijf op met acht medewerkers dat bedrijven in heel Noord-Nederland van koffie voorziet. Niet zomaar koffie, maar het complete plaatje: machines, onderhoud, ingrediënten en vooral persoonlijke aandacht.
Het jonge bedrijf – opgericht in 2021 – profiteert van dertig jaar ervaring die Bakker en enkele medewerkers meebrengen uit de koffiebranche. Die combinatie van ervaring en frisheid blijkt een gouden formule. “We zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid”, vertelt Bakker. “Blijkbaar is er in de markt vraag naar wat wij bieden.”
Korte lijntjes maken het verschil
Wat jakob bruin anders maakt? “De korte lijntjes, geen callcenters”, somt Bakker op. “De klant hoeft niet uit te leggen wat voor machine ze hebben. Want dat weten wij. De meeste mensen die hier werken en de klant aan de lijn krijgen, weten welke machine waar staat en wat er aan de hand is.” Die persoonlijke aanpak werkt. Ongeveer 75 procent van de klanten bestaat uit bedrijven en instellingen in Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland.
Het bedrijf levert niet alleen nieuwe machines, maar heeft zich ook gespecialiseerd in refurbished apparatuur. “Wij hebben hier in het Noorden het oudste machinepark van Nederland”, lacht Bakker. “Wij doen heel lang met een machine hier in het Noorden.” Een praktische mentaliteit die past bij de nuchtere mensen in het werkgebied.
Fancy koffie voor de jeugd
De koffiebranche staat voor uitdagingen. Klimaatverandering zorgt voor misoogsten, Aziatische landen stappen massaal over van thee naar koffie, en de jeugd drinkt minder traditionele koffie. “Je merkt dat de jeugd minder koffie drinkt”, analyseert Bakker. “Dus wat je krijgt zijn die fancy koffietjes. Tegenwoordig zie je hele andere varianten op de cappuccino. Die worden wat zoeter, er komt een smaakje in.”
Machines ontwikkelen mee: koude koffie, ijscappuccino, havermelk – het assortiment groeit. Maar de basis blijft hetzelfde. Bakker zelf drinkt zijn koffie puur zwart, het liefst beginnend met een espresso. “Om echt lekker en goed op te starten.” Hij beperkt zich tot vijf kopjes per dag. “Ik heb liever een kwalitatief hoogwaardig bakje.”
Het succes van jakob bruin bewijst dat er ruimte is voor kleinere spelers met een persoonlijke aanpak. Het draait vooral om de manier waarop je als ondernemer in het vak staat. “Je hoeft niet alles op te dringen. Als je je werk goed doet en je afspraken probeert na te komen, dan komt de klant ook weer terug.”