Ondernemers lanceren alles-in-één HRM-app voor het mkb

oktober 14, 2025

Een kop koffie, wat frustraties over personeelszaken en twee ondernemers met verschillende achtergronden. Het bleek het perfecte recept voor Simme, een nieuwe HRM-app die mkb-bedrijven moet verlossen van hun administratieve rompslomp.

“We kwamen met elkaar in contact en zaten gewoon wat na te denken”, vertelt Freerk Wiersum, eigenaar van ingenieursbureau W2N. Samen met Arnd Lodema, die net zijn HRM-opleiding had afgerond, besprak hij de dagelijkse ergernissen op kantoor. “Bij ons werken we met losse lijstjes, mededelingen op het prikbord en communicatie via e-mail. Als bedrijf onder de honderd man heb je geen intranet.”

Tien tools in één app

De oplossing die ze bedachten, combineert meer dan tien verschillende HRM-functies in één gebruiksvriendelijke app. Van onboarding van nieuwe medewerkers tot voortgangsgesprekken, van verlofregistratie tot een bedrijfs-chat als alternatief voor WhatsApp. “Het zijn eigenlijk tien verschillende tools die een medewerker anders apart op zijn computer zou moeten hebben”, legt Lodema uit. “Dit is daar wel voor en dat weer niet. Hier heb je alles gecombineerd.”

Het ontwikkelen van de app kostte bijna een jaar. De twee ondernemers schreven precies op hoe elke functie moest werken en huurden een ontwikkelteam in om hun visie te realiseren. “We zijn geen ICT’ers”, geeft Wiersum eerlijk toe. “Maar we weten wel wat er in de praktijk nodig is.”

Van test naar eerste klanten

Na een uitgebreide testfase met proefbedrijven is Simme nu klaar voor de markt. De eerste bedrijven hebben het platform al aangeschaft. “Het verbaasde mij hoe enthousiast bedrijven reageerden”, zegt Wiersum. “Ze zeiden: ‘Oh, dit is handig. Als dit er nog bij komt, dan is het helemaal handig.’ Dus dat hebben we gaandeweg ook aangepast.”

Het businessmodel is eenvoudig: bedrijven betalen een abonnement per medewerker per maand. Daarvoor krijgen ze niet alleen toegang tot alle functies, maar kunnen ze de app ook volledig personaliseren met eigen bedrijfskleuren en logo. “Het lijkt voor de medewerker alsof het echt van hun bedrijf is”, aldus Lodema.

Ambitieuze groeiplannen

De ondernemers zijn gestart met hun marketingcampagne. Binnenkort volgt een update van het platform met nieuwe functies, zoals personeelsdossiers, verzuim en verlofaanvragen. De app is beschikbaar in het Engels en Nederlands. “We hebben de ambitie om verder te groeien en uit te breiden,” zegt Wiersum enthousiast.

Met een betaalbare prijs en praktische oplossingen voor dagelijkse frustraties, lijkt Simme precies in te spelen op wat het mkb nodig heeft.

Vergelijkbare berichten