Het gezicht van familiebedrijf Kuiper Verzekeringen: de receptie

oktober 23, 2025

Bij Kuiper Verzekeringen uit Heerenveen kun je als ondernemer en particulier terecht voor uiteenlopende verzekeringen. ‘Voelt als familie’, kopt de website. Dat familiegevoel begint bij de receptie, waar een ervaren team dagelijks klaar staat voor de meest uiteenlopende klantvragen. In een tijd waarin AI, robotisering en digitalisering steeds meer terrein winnen, blijft Kuiper zich onderscheiden door persoonlijk contact.

Kuiper Verzekeringen is een gerenommeerde naam in verzekeren en risicobeheer. Als gevolmachtigde ontwikkelt het bedrijf eigen verzekeringsproducten en biedt het maatwerk voor klanten uit binnen- en buitenland. Van klassieke auto’s en pleziervaartuigen tot zakelijke risico’s en particuliere verzekeringen: bij Kuiper draait het altijd om betrouwbaarheid, deskundigheid en vertrouwen. Die drie ingrediënten voelen klanten niet alleen bij binnenkomst in het fraaie pand aan het Breedpad 21 in Heerenveen, maar ook bij telefonisch contact. De receptie speelt hierin een sleutelrol.

Direct contact als visitekaartje

Renate Engwerda kwam in 2017 bij Kuiper werken en is inmiddels teamleider van de afdeling receptie. Ze geeft leiding aan Lenie de Jong, Anja de Jong, Jacqueline ten Berge en José van Randen. Een stabiel en hecht team. Bij Kuiper geen keuzemenu’s of lange wachtrijen, maar vijf dames die klanten meteen te woord staan. “Persoonlijk contact, gastvrijheid en korte lijnen staan bij ons hoog in het vaandel”, benadrukt Renate. “Klanten zijn soms verbaasd dat ze geen automatisch bandje horen”, vult Lenie – die al ruim 25 jaar aan Kuiper verbonden is – aan. “Onze directe benadering waarderen ze enorm.”

Bereikbaar buiten kantoortijden

Persoonlijke service stopt bij Kuiper overigens niet zodra de werkdag voorbij is. Zo draaien collega’s van de afdelingen schade en commercie bereikbaarheidsdiensten, zodat klanten ook ’s avonds en in het weekend altijd iemand kunnen bereiken. Bijvoorbeeld bij schade aan een voertuig, brand of een boot die à la minute verzekerd moet worden. Renate daarover: “Er is altijd iemand beschikbaar. We hebben recent nog meegemaakt dat een collega de hele nacht in touw was om een klant te helpen. Dat typeert ons. We zijn er, op ieder moment.”

De waarde van gastvrijheid

De receptie is veel meer dan een telefooncentrale. Het team zorgt voor de digitale postverwerking en fungeert vaak als eerste aanspreekpunt bij een spontaan bezoek aan kantoor. “Behandel de klant zoals je zelf behandeld wil worden”, zegt Jacqueline. Voor Anja is het menselijke aspect onmisbaar: “Het zou erg jammer zijn als rechtstreeks contact verdwijnt. Dit directe contact is en blijft een waardevol onderdeel van onze service.” Het vaste gezicht bij de balie zorgt bovendien voor herkenning, iets wat klanten volgens de dames bijzonder waarderen.

Tussen digitaal en menselijk

Natuurlijk gaat Kuiper in de dagelijkse werkzaamheden met de tijd mee. Dossiers en stukken worden inmiddels volledig digitaal verwerkt, waardoor het team sneller kan schakelen en vaak al weet waarom een klant belt. Toch blijft de persoonlijke factor het verschil maken. “Het is bij Kuiper nog lekker ouderwets”, zegt José. “We nemen de tijd. Of klanten nu bellen of binnenlopen. Dat geeft vertrouwen.” Renate ziet daar de kracht van haar team: “We zijn geen reguliere receptie. Door de diversiteit aan taken en de warmte die we uitstralen, voelen klanten zich echt gezien en gehoord. We bieden iets extra’s.”

www.kuiperverzekeringen.nl

Vergelijkbare berichten