De week van Pieter Bijlsma

november 10, 2025

Het werk voor een ondernemer gaat altijd door. Maar toch, die maandag is wel een belangrijke dag. Het begin van een week waarin weer doelen bereikt kunnen worden. Welke ambities hebben ondernemers? Hoe ziet hun weekagenda eruit op maandagochtend? Waar verheugen ze zich op? Vandaag duiken we in de week van Pieter Bijlsma, mede-oprichter van Clario.

Waarin onderscheiden jullie je?

Ik ben franchisenemer van Albert Heijn en met deze winkel zijn we 365 dagen per jaar open voor onze klanten. We bieden een groot versassortiment en zijn altijd lokaal betrokken. Ook hebben we vier winkels onder één dak: Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Primera, waar alle winkels uitblinken in sfeer en beleving.

De lokale betrokkenheid zie je terug in de verschillende sportclubs die we sponsoren, van voetbal tot korfbal. Daarnaast ondersteunen we de voedselbank, Music Meeting, de vogeltjesclub en andere culturele initiatieven in de regio.

Mijn passie is tegenwoordig padel, en daarom ondersteun ik ook enkele padelclubs. Dus wie een keer een potje wil spelen, nodig ik graag uit!

Dit alles doe ik omdat ik zelf van sport houd en het belangrijk vind dat bewegen, sport, voeding en gezond eten samenkomen. Die betrokkenheid, met jong tot oud, vind ik hartstikke leuk.

Maar sponsoring is bij ons niet alleen geld geven; we zijn ook écht betrokken bij de clubs en laten ons gezicht zien. We doen leuke dingen samen, van beide kanten.

Wat vind jij als ondernemer het mooiste van je vak?

Het werken met medewerkers, klanten en leveranciers. Samen met medewerkers bepaalde doelen stellen en iedere dag weer een mooie winkel neerzetten. Dát is waar we het voor doen!

Ik ben sowieso iedere dag in de winkel en vind het leuk om met de klanten bezig te zijn. Bijlsma Gorredijk is een familiebedrijf dat ik samen met mijn vrouw Karin en onze medewerkers run. Onze kinderen zijn ook betrokken in ons supermarktleven: mijn zoon Alex werkt momenteel bij Albert Heijn in Joure en doet daar veel ervaring op. Mijn dochter Mirjam is onze socialmedia-koningin. Op TikTok hebben we bijvoorbeeld honderdduizenden views per maand.

Waar wil je over 5 jaar staan als ondernemer?

Ik wil nog zeker zo’n tien jaar doorgaan. De komende jaren wil ik het bedrijf toekomstbestendig maken en vervolgstappen zetten. We willen altijd meegaan in nieuwe ontwikkelingen en trends.

Op het gebied van duurzaamheid lopen we al jaren voorop: we hebben zonnepanelen en ons bedrijf is al tien jaar gasloos. We blijven vooruitkijken en zoeken continu naar nieuwe initiatieven.

Wat ook belangrijk is: we willen ons blijven onderscheiden van andere supermarkten. Bijvoorbeeld door lokaal samen te werken, zoals we nu doen met de lokale slager voor ons versassortiment. Ook met het gebak zoeken we die lokale verbinding. Bij ons is het net even iets anders én dat willen we de komende jaren vasthouden.

Ten slotte zijn sfeer en beleving in de winkel erg belangrijk. Daarom trekken we dit ook door naar de lokale initiatieven die we ondersteunen!

Noem eens één afspraak die je voor de komende week in de agenda hebt staan. Wat springt eruit, waar verheug je je op?

We krijgen volgende week onze eigen mascotte! Daar zijn we een paar maanden mee bezig geweest, en ik ben benieuwd naar het eindresultaat. We willen ons hiermee vanuit marketing weer onderscheiden, en de mascotte kunnen we ook mooi inzetten bij alle sportclubs waar we actief zijn. Het wordt bovendien het gezicht van al onze socialmediacampagnes.

Ik verheug me erop om hem in levenden lijve te zien!

Tot slot: welke ondernemerstip zou jij met iedere lezer willen delen?

Blijf met beide benen op de grond staan, in goede én slechte tijden. Zorg dat je iedere dag weer alles voor elkaar hebt. Heb vertrouwen in je managers, zodat je weet dat het in goede handen is als je er niet bent.

En vergeet niet: je hebt zelf een voorbeeldfunctie!

Vergelijkbare berichten