Gunfactor

december 16, 2025

Ik heb wel eens eerder een column geschreven over een onderwerp dat ik maar niet los kan laten: de verschillen tussen honden en katten. En vooral: mijn waarneming dat je onder ondernemers óók honden en katten hebt. En ratten overigens óók, maar dat terzijde.

De honden herken je direct: enthousiast, druk, altijd op pad. Ze kwispelen bij elk nieuw project, rennen achter klanten aan en vinden dat elke vergadering een teamactiviteit moet zijn. Bouwondernemers bijvoorbeeld — die hebben het DNA van een herdershond: energiek, trouw, beetje luidruchtig als ze ergens in de buurt van jouw huis om 7.30 met hun werkzaamheden beginnen.

De katten daarentegen zijn de stille kracht. Boekhouders, ontwerpers, adviseurs. Ze houden van overzicht, stilte en eigen tempo. Ogenschijnlijk zijn ze aardslui, maar vergis je niet: een kat werkt niet minder, hij denkt alleen eerst na. En als hij beweegt, doet hij dat met een doel.

Katten slapen gemiddeld zestien uur per dag — maar wanneer ze wakker zijn, zijn ze messcherp. Dat is misschien wel de les die ondernemers van katten kunnen leren: rust is geen luiheid, het is voorbereiding. Dat probeerde ik overigens als zeventienjarige ook mijn meerderen bij al mijn kortstondige vakantiebaantjes aan het verstand te brengen, maar ik miste (toen nog) overtuigingskracht.

Honden blaffen, katten kijken. Ondernemers die altijd praten vallen op, maar de slimste dealmakers luisteren vooral. Zelf voel ik me meer kat dan hond. Ik hou van autonomie, van even uit het raam staren en doen alsof dat productief is (wat het vaak ook ís). En op het moment dat het erop aankomt iets erg goeds leveren voor de klant. Een bedrijfsfilm bijvoorbeeld, of een kort videoportret van een ondernemer met een mooie visie.

Katten en honden zijn vaak als water en vuur, maar ze hebben ook een mooie overeenkomst: ze doen zich niet anders voor dan ze zijn. En hoewel ze daarin zelfs behoorlijk schaamteloos zijn houden wij van ze, omdat ze zijn zoals ze zijn.

De moraal? Het promoten van jezelf hoeft niet altijd met tromgeroffel. Vertel de wereld gewoon die we je bent en welke dromen en ambities je hebt. Wat je sterke en zwakke punten zijn. En wees vooral schaamteloos jezelf. Dan komt de gunfactor vanzelf.

Delen via

Vergelijkbare berichten