Bijlsma Gorredijk vierde in november een bijzonder jubileum. Tien jaar ondernemen met inmiddels vier succesvolle formules in één winkelcentrum: Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Primera. De winkels zijn uitgegroeid tot een regionale trekpleister, met een sterke focus op kwaliteit, beleving en betrokkenheid bij het verenigingsleven.
Bijlsma Gorredijk is bovenal een familiebedrijf. Ondernemer Pieter Bijlsma is de drijvende kracht en het gezicht naar buiten, zijn vrouw Karin ondersteunt het bedrijf op talloze manieren, dochter Mirjam speelt een belangrijke rol in de zichtbaarheid via TikTok en zoon Alex volgt de Albert Heijn Hbo-opleiding en doet ervaring op in diverse supermarkten. “Ik ben enorm trots hoe we dit met elkaar doen”, zegt Pieter Bijlsma. “Met ons gezin én ruim tweehonderd medewerkers. Iedereen is ontzettend gemotiveerd en dat merken onze klanten elke dag.”
Wachtlijst voor personeel
Jongeren uit Gorredijk en omliggende dorpen vinden vaak hun eerste baan bij een Bijlsma-winkel, mede dankzij het populaire TikTok-kanaal. “Die zichtbaarheid helpt enorm. We hebben zelfs een wachtlijst voor personeel. Jongeren vinden het leuk en gezellig om hier te werken.” Gezellig is een woord dat Bijlsma vaak bezigt. Zelfs op een grijzige doordeweekse middag stromen zijn winkels vol met klanten, wat de rasondernemer vrolijk ‘gezellig druk’ noemt. Hij geniet er zichtbaar van.
Van stagiair naar ondernemer
Pieter Bijlsma begon op zijn vijftiende als stagiair bij de Spar in Leeuwarden. Toen die winkel een Albert Heijn werd, kon hij doorgroeien en werd hij op jonge leeftijd supermarktmanager. “Daar heb ik het vak geleerd”, memoreert hij. In 1998 maakte hij de stap naar Albert Heijn Zuidhorn. In 2003 nam hij de winkel over: zijn start als ondernemer.
Na de verkoop in 2010 kreeg hij de kans om bij Albert Heijn in Gorredijk opnieuw te beginnen. “Ik was 43 jaar en wilde hier graag iets moois neerzetten. Ik wilde nieuwbouw plegen, net als in Zuidhorn.” Vanaf 2015 ging Pieter zelfstandig verder als ondernemer en bouwde hij het geheel uit tot vier winkels. “Primera was vorig jaar de meest recente aanvulling”, vertelt Bijlsma trots.
Vier winkels, één geheel
Hoewel het om verschillende winkelformules gaat, voelt de ‘Bijlsma-formule’ voor klanten als één grote, gezellige winkelomgeving. Etos blinkt uit in deskundigheid en huidverzorging, Gall & Gall biedt advies, lokale bieren en internationale whisky’s, Primera werd de grootste van Noord-Nederland én Leukste Primera van Friesland en Groningen. En Albert Heijn Bijlsma werd in 2018 uitgeroepen tot Beste supermarkt van Fryslân en tweede van Nederland. “Wij zetten altijd een stapje extra”, legt Bijlsma uit. “Net even anders zijn dan anderen, daar houden we van.”
Lokale samenwerking
Regionale betrokkenheid loopt als een rode draad door het bedrijf. Bijlsma Gorredijk sponsort al jaren sportclubs in de regio. “Samenwerkingen met clubs vind ik geweldig. Het levert aan alle kanten plezier, trots en verbinding op.” De jubileumviering staat dan ook bol van lokale herkenning: van spaaracties met sportplaatjes in prachtige boeken, tot een tweezijdige puzzel met luchtfoto’s van Gorredijk toen en nu, en badlakens in clubkleuren. “Meteen een succes!”, glundert de supermarktman. Op de dag van het tienjarig bestaan verscheen bovendien een speciale jubileumkrant. “Het is leuk om groot uit te pakken. Dit jubileum verdient dat gewoon.”
Verrassen als handelsmerk
Creativiteit en vernieuwing zijn onlosmakelijk verbonden met Bijlsma Gorredijk. Een mooi voorbeeld is de nieuwe mascotte Pibi: een vrolijke verschijning in de winkels en bij evenementen, vaak in een speciaal tenue. “Mensen vinden het prachtig als er iets gebeurt. Je moet blijven verrassen: dat maakt het leuk voor iedereen”, vindt Bijlsma.
Achter de schermen wordt dan ook continu gewerkt aan vernieuwing. “Ik zie altijd kansen. Ondernemen is mijn hobby: ik doe dit met heel veel plezier.” Inspiratie haalt Bijlsma onder meer uit reizen met de businessclub van LDODK, zoals recent naar Schotland en Marokko. “Bij ons tref je altijd nieuwe producten en acties aan. Er valt gewoon altijd iets te beleven!” Met nieuwe plannen en een stevig team om op te bouwen, kijkt Bijlsma Gorredijk vol vertrouwen naar de toekomst.
Mooiste maand van het jaar
December is traditioneel de drukste maand. De winkels worden versierd, het personeel draagt kerst-outfits en er is een breed feestassortiment: met speciale producten van Albert Heijn en bijzondere streekproducten, zorgvuldig geselecteerd door Bijlsma en zijn team. “Kerst is altijd een hoogtepunt. Mensen komen hier voor kwaliteit, sfeer en service. En dat maken we met z’n allen waar.” Het bedrijf levert daarnaast producten aan verenigingen en organisaties, beschikt over meerdere koelwagens voor evenementen en verzorgt eveneens boodschappen voor bedrijven.
3 jubilea voor Pieter Bijlsma
- 40 jaar actief in de supermarktbranche
- 15 jaar zelfstandig ondernemer in Friesland
- 10 jaar Bijlsma Gorredijk: vier winkels, één familiebedrijf