Klantenkring
Sijbrand de Vries is al tien jaar actief in Makkum, waar een deel van het familiebedrijf gevestigd is. De scheepsbouwers zelf kunnen al leunen op een historie die teruggaat naar het begin van de vorige eeuw, dus het is geen wonder dat de klantenkring van de jachtenbouwers van over de gehele wereld komt. Superrijken laten bij De Vries in Makkum hun fenomenale jachten bouwen. “Momenteel hebben we zo’n 250 mensen in vaste dienst en de totale groep, zowel binnen als buiten het bedrijf, bestaat uit meer dan duizend mensen, die zich op allerlei manieren bezighouden met de jachtbouw”, aldus De Vries. “We zijn hier tien jaar geleden neergestreken, omdat verbinding met de zee uitstekend is.
Markt verandert
In Makkum kunnen jachten gebouwd worden tot ongeveer zeventien meter breed. Deze jachten (tot 17 meter) gaan dan het IJsselmeer over via Lelystad naar Amsterdam. De sluis bij Kornwerderzand is namelijk slechts toegankelijk voor schepen tot een breedte van dertien meter. Maar de markt verandert. “De vraag naar nog grotere jachten neemt toe”, aldus De Vries. “Kijk, onze klantenkring is relatief klein, maar met dat soort jachten heb je ook niet veel klanten nodig. We doen er drie jaar over om een schip te bouwen, in de tien jaar dat ik hier nu aan de slag ben, hebben we er vijf opgeleverd. Daarbij doen we ook aan refitting (twee tot vier jachten per jaar), waarbij bestaande jachten grondig onder handen genomen worden. Maar het is niet makkelijk om deze jachten naar de werf te krijgen; het is allemaal erg nauw of het past gewoon niet. Met een betere, bredere verbinding naar de zee, heb je vervolgens een enorme aanzuigende werking.”
Bredere sluizen
De Vries is een grote bron van werkgelegenheid, zowel in de regio als in het hele land. Bredere sluizen zouden die werkgelegenheid alleen maar vergroten. “Vanuit de regio is men enthousiast over het idee, want van een bredere sluis profiteren wij niet alleen. Ook bijvoorbeeld de containeroverslag heeft er baat bij en daarmee het hele achterland”, vertelt De Vries. “In Den Haag heeft het echter niet echt de hoogste prioriteit. Ik hoop echter dat de mensen die de besluiten nemen in ons land, het belang van deze kwestie inzien. Op korte en lange termijn en niet alleen lokaal, maar voor heel Nederland. De gehele BV Nederland profiteert ervan als de poort naar de zee verbeterd wordt.”
Eigen opleiding
Met een eigen opleiding voor werknemers, in samenwerking met ROC Friese Poort, heeft De Vries een groot potentieel om nog meer mensen aan het werk te krijgen. De leerlingen van De Vries behalen de belangrijkste prijzen in de diverse vakwedstrijden en gelden als zeer vakbekwaam. Met een grotere poort naar de open zee, zou deze status wel eens een belangrijke, positieve injectie kunnen krijgen. “Het is een vrij unieke bedrijfstak in Nederland”, sluit De Vries af. “En daar moeten we zuinig op zijn.”