Provisievrij werken levert Octras tevreden klanten op

januari 5, 2016

Nieuw concept

Vijf jaar geleden vond Octras Raadschap zichzelf opnieuw uit door volledig provisievrij te gaan werken op de zakelijke markt. Het Sneker Adviesbedrijf nam afscheid van de traditionele werkwijze van een assurantietussenpersoon en  specialiseerde zich nog meer op het gebied van Pensioen, bedrijfsmatige verzekeringen en riskmanagement. Nu een lustrum later, is het een mooi moment om terug te blikken op die koerswijziging.

Provisievrij

Met het nieuwe concept presenteert Octras Raadschap zich sinds 2010 als strategisch gesprekpartner voor de ondernemer. “dat hebben wij bereikt door vijf jaar geleden afscheid te nemen van provisie, ofwel het directe belang om een verzekering te adviseren. Wij kiezen ervoor om de klant te laten betalen voor ons advies en de te verrichten werkzaamheden, waardoor het belang van de klant echt centraal komt te staan, aldus de Haas. Jong en fris is Octras Raadschap zeker. Hoewel… Het is maar hoe je het bekijkt, want de historie van het bedrijf voert officieel 15 jaar terug in de tijd.

Niet beter, anders
Provisievrij werken betekende dat het verdienmodel binnen het assurantiekantoor moest veranderen. Maar daar hebben ze bij Octras wat op gevonden. “We werken niet beter dan andere kantoren, we werken wel ánders”, aldus De Haas. “De klant betaalt en dus moet de klant ook centraal staan, niet de verzekeraar. Onze klanten krijgen een op maat gesneden product en omdat we niet afhankelijk zijn van het premievolume kunnen we ook heel transparant kijken naar de verschillende verzekeringen. We kijken naar de risico’s die iemand zelf kan dragen en welke niet. Een verzekering is immers een vangnet, bedoeld voor de risico’s die men niet kan dragen.”

Transparantie
De transparante manier van werken kan rekenen op veel waardering van klanten. “Juist dat transparante is heel belangrijk”, zegt De Haas. Daar zit bij ons de kracht,  wij werken met een helder en doorzichtig verdienmodel en we worden afgerekend op onze begeleiding. Dat is de eerlijkste manier van werken. Dat geeft niet alleen een plezierig onafhankelijk gevoel, het houdt ons ook scherper. Onze huidige aanpak dwingt ons om steeds ons zelf af te vragen: wat leveren wij de klant op? Wij zijn dus meer dan ooit bezig met toegevoegde waarde creëren en gaan voor een langetermijnrelatie met onze klanten.

Verzuimveiling

Een mooi voorbeeld van  het beste voor de klant creëren, is de ontwikkeling van een verzuimveiling welke Octras sinds oktober heeft gelanceerd. Ondanks dat het een veiling is, gaat het wel om maatwerk. “Aan de hand van de wensen en eisen van de klant wordt de verzekeringsvraag in de veiling gebracht. Verzekeraars hebben vijf dagen de tijd om hun op maat gemaakte aanbieding te laten veilen. De hamer valt pas bij de acceptatie van het beste aanbod”, zegt De Haas.

Delen via

Vergelijkbare berichten