Overspannen
Beerders is opgericht door twee jonge ondernemers. Douwe Hooijenga (28) uit Burgum en Michael Dijkstra (23) uit Steenwijk hebben allebei een hectisch leven. Soms zoeken ze elkaar op om samen te sparren of gewoon bij te praten en daar komt wel eens een speciaalbiertje bij kijken. Tijdens één van die momenten ontstond vorig jaar het idee van Beerders. Hooijenga: "We horen ook steeds vaker van mensen die overspannen zijn of die op het randje daarvan balanceren. En om eerlijk te zijn; we merken het bij onszelf soms ook." Het is een zorgelijke ontwikkeling volgens Hooijenga.
Momentje
“Mensen hebben nogal snel de neiging om door te slaan in werk. Ze nemen simpelweg te veel hooi op hun vork.” Vroeg of laat gaat dat mis, zo weet ook Hooijenga uit eigen ervaring. "Omdat te voorkomen moet je eigenlijk gewoon elke week een momentje voor jezelf inplannen," zegt Hooijenga. "Op een vooraf vastgesteld tijdstip laat je even de boel de boel. Je sluit jezelf ongeveer een half uur volledig af voor de buitenwereld. Het maakt even niet meer uit hoeveel werk er nog op je te wachten ligt. "Computer weg, telefoon uit, bier in een glas; verder niets.
Winst- of verliesmoment
En dan is er nog het winst- of verliesmoment. “Dat is het vijfde biertje dat elke maand in de box zit,” aldus Dijkstra. De Founding Brothers zijn er allebei van overtuigd dat je elke maand wel iets meemaakt dat je als een als winst- of verliesmoment kunt beschouwen. “Dan kun je denken aan een belangrijke opdracht die succesvol wordt afgerond." Maar ook wanneer iets niet zo goed gaat kan het geweldig zijn om jezelf even een momentje te gunnen, meent Dijkstra. "Onder het genot van dat glas kun je je problemen overdenken. Maar je kunt ook mooi verzinnen wat je volgende stap wordt; hoe je verder gaat."
Project
Inmiddels loopt het project al een paar maanden. Hooijenga merkt dat het project aanslaat. "Deze maand maken we al ruim veertig mensen blij met onze pakketten. Van die mensen horen we hoe fijn ze het vinden dat ze van tijd tot tijd tot rust kunnen komen met een biertje. Beerders,"zo concludeert Hooijenga, "is meer dan de zoveelste bezorgbox. Met Beerders kies je bewust voor jezelf."