‘Ideeënfontein’ Douwe Hooijenga: Ik blijf dicht bij mezelf

oktober 13, 2016

“Je kunt het gerust een burn out noemen”, zegt Hooijenga, terugkijkend op de tijd dat hij tijdens zijn studie een jaar tot stilstand kwam. “Ineens kun je niet meer; is alles teveel. Achteraf bekeken is het goed geweest. Ik pakte een jaar lang rust en kreeg zo alle tijd om na te denken over waar ik mee bezig wilde zijn. Daarna wist ik het: het najagen van allerlei carrière ambities past niet bij me. Ik wil in de kern graag delen en dat doe ik bij voorkeur als coach, op basis van één op één-contact en de beroemde klikfactor. Ik blijf wat dat betreft nu heel dichtbij mezelf. Daardoor kan ik ook veel beter adviseren.”

Bij dat coachen benadrukt hij de ‘waaromvraag’, die met name de internationaal vermaarde Simon Sinek zo centraal stelde. “Er is al erg veel over geschreven”, stelt Hooijenga. “Maar het is dan ook belangrijk. Het komt er op neer dat je jezelf als ondernemer of bedrijf vooral afvraagt waarom je eigenlijk de dingen doet die je doet. Die waaromvraag wordt beantwoord wanneer je kijkt naar je kernwaarden. Wat vind jij het allerbelangrijkste? Waar krijg je energie van? Welde doelen wil je stellen. Zingeving dus en persoonlijke ontwikkeling. Heel kritisch over dat soort dingen nadenken maakt dat je kunt focussen op de dingen die er voor jou echt toe doen.”

Beerders

Afdwalen is overigens een gevaar waar Hooijenga met zijn brede interesses alles van af weet. Een ‘ideeënfontein’, zo noemen vrienden hem regelmatig. Maar waar dat vroeger wel eens iets te veel was, weet hij nu beter te focussen. En af en toe sijpelt er dan een idee door de zeef dat ondanks drukke dagelijkse werkzaamheden uiteindelijk tóch tot wasdom komt. Zoals Beerders, een onlineabonnementsservice, waarbij deelnemers iedere maand een bierbox met bijzondere biertjes krijgen toegestuurd. “Ik heb dat opgezet met mijn neef Michael Dijkstra. We delen een interesse voor speciaal bier en het besef hoe druk het leven kan zijn en hoe moeilijk het dan kan zijn om je rust te pakken. Met Beerders creëer je zo’n moment waarop je kunt genieten van je succes, of waarbij je je kunt bezinnen op tegenslagen.”

Momenten

De mannen begonnen in november 2015 met 21 deelnemers en inmiddels staat de teller op 50 abonnees. Of, zoals de website het formuleert: 50 leden, 274 boxen en 1380 momenten geleverd’. “Dáár gaat het om, die momenten”, stelt Hooijenga. “We willen meer bieden dan wat flesjes met bijzonder bier. Het is veel meer een beleving. Dat aspect nemen we heel serieus. Reden dat we in het najaar gaan opschalen naar af en toe eens een evenement, waar je als abonnee naar toe kunt komen.”

De klanten zitten in het hele land en de groei zit er goed in, want speciaal bier zit in de lift, zo weet ook Hooijenga. “Nederland is een geschikt land voor dit product. In ons land zijn op dit moment al meer brouwerijen dan in België.”

Waar hij over vijf jaar wil staan? “Ik hoop dat Beerders dan een heel mooi en gezond bedrijf is, waar een grote groep mensen plezier aan beleeft. En ik? Ach, ik hoop tegen die tijd toch wel weer een of twee nieuwe ideeën te hebben uitgewerkt. Een ideeënfontein mag natuurlijk niet opdrogen.”

Delen via

Vergelijkbare berichten