U bent de vijfde generatie die aan het roer staat van het in 1864 opgerichte Wiersma Olie & Techniek, het moederbedrijf van Future Fuels. Hoe is het bedrijf ooit begonnen?
“Het is begonnen met Haitze Wiersma die in de weilanden rondom IJlst terpen afgroef. Terpgrond was vruchtbaar en werd verkocht aan boeren die het over hun land strooiden. Om de grond te vervoeren liet hij het skûtsje ‘De lastdrager’ bouwen en daar vervoerde hij ’s winters turf mee. Zo is de kiem voor de brandstofhandel gelegd.”
Heeft het bedrijf door de jaren heen altijd voorop gelopen als het gaat om de nieuwste ontwikkelingen in sector?
“Eigenlijk wel. Na de turf kwamen de kolen. Dat was een revolutionaire ontwikkeling, want daar had je veel minder van nodig dan turf om meer energie mee op te wekken. Vervolgens kwam de petroleum. Daar had je nog minder van nodig en het was veel schoner dan kolen. Daar kwam voor het eerst de duurzaamheid om de hoek kijken.”
En duurzaamheid loopt tot op de dag van vandaag als een ‘groene’ draad door het bedrijf?
“Dat kun je wel stellen. Wij waren de eerste in Nederland die in 1994 biodiesel verkochten. Die werd gemaakt uit grondstoffen uit voedselgewassen, zoals koolzaadolie. Dat werd in 2008 verboden. Toen kwam de tweede generatie biodiesel gebaseerd op plantaardige olie die eerst een voedseldoel gediend had, bijvoorbeeld als frituurolie. Een mix dus van vervuilde afvalolie die geschikt werd gemaakt als brandstof, maar die niet altijd van goede kwaliteit was. Daar hebben we bewust niet aan meegedaan. We zijn blijven zoeken naar betere alternatieven.”
En die heeft u uiteindelijk ook gevonden?
“Ja. In Scandinavië. Daar maakt een bedrijf Ssynfuel+, brandstof uit plantaardige afvalolie waar de energieopwekkende bestanddelen uit worden gehaald. Een schoon product en technisch hoogwaardige brandstof, waarmee de CO2-uitstoot met 89 procent gerduceerd en overige schadelijke stoffen met 30 tot 70 procent, afhankelijk van het gebruik.”
Dat klinkt revolutionair?
“Dat is het ook. Onze brandsoffen zijn gecertificeerd door de Europese keuringsinstelling ISCC-EU. Ze voldoen aan alle milieu-eisen, er is geen kinderarbeid aan te pas gekomen bij de productie en er zijn oerwouden of natuurgebieden aan opgeofferd. Future Fuels heeft dealernetwerk in heel Nederland. We leveren veel aan transport- en grondverzetbedrijven in Nederland, België en Engeland. Dit is naast elektrisch rijden en rijden op waterstof de brandstof voor de toekomst. Zo maken we de wereld weer wat schoner en het sluit mooi aan bij Fosyl Frij Fryslân, het project van Bouwe de Boer om te komen tot 100 fossielvrije bedrijven in deze provincie.”