Na meer dan een jaar bouwen aan het casco is deze nu bijna gereed. Omdat een casco altijd ‘op de kop’ gebouwd wordt is het tijd om het te keren zodat daarna de afbouw fase kan beginnen. Het casco van ca 35.000 kg zal gekeerd worden met behulp van twee mobiele, rijdende kranen. Een deel van de voorgevel van de cascohal zal gedemonteerd worden, omdat ze anders ivm de grootte, de hal niet uit kan.
De ‘polar’ -zoals ze intern al genoemd wordt- is het meest extreme en het grootste jacht wat KM Yachtbuilders tot nu gebouwd heeft. Niet zozeer wat betreft lengte (de ‘Tulip’ is met haar 88 voet langer) maar vooral qua volume en gewicht. De romp heeft op meerdere plaatsen een dikte van 40mm en er zit een 25mm dikke ijs-versterking in de boeg tot bijna halverwege het schip. Het totaal gewicht als het jacht gereed is zal rond de 85 ton uitkomen.
Hoewel het ontwerp van Dykstra Naval Architects is, lijkt het zeiljacht niet op een ‘Bestevaer’, het gezamenlijke model van KM Yachtbuilders en Dykstra Naval Architects. Haar ronde vormen -zowel onderwater als de romp zelf- zijn ontworpen om de druk van ijs bij invriezing te weerstaan. De kiel en het roer kunnen volledig de romp ingetrokken worden om schade door ijs te voorkomen. Aan dek staan twee onverstaagde én roterende Wing Rig masten van carbon, beide met carbon rolgieken.
De eigenaar heeft inmiddels meer dan 10 jaar ervaring met zeilen in koude gebieden. Zo heeft hij de Noord- én Zuidpool bezocht en zal hij binnenkort voor de tweede keer de Noordwestelijke doorvaart passeren, beginnend vanaf de kant van ‘Alaska’. De oplevering van zijn nieuwe jacht staat gepland voor begin 2019.