OF zocht de communicatieprofessionals op in hun gezellige pand aan de Burgemeester Wuiteweg in Drachten. Een goede timing, want men was druk bezig het pand in Kerststemming te brengen en vanuit de keuken geurde de stamppot. Een gesprek over teamgeest en ‘co-creatie plus’.
“Onze core business is het ontwikkelen van communicatie strategieën en van daaruit het ontwikkelen van creatieve concepten”, aldus mede-eigenaar Godert Libert, terwijl hij een slinger over de takken van de kerstboom drapeert. “Maar misschien moet je dat wel helemaal niet opschrijven. Misschien moet ik gewoon zeggen dat onze echte kernactiviteit ‘samenwerken’ is. Want teamwork is alles bij ons. Dat is natuurlijk gemakkelijk gezegd, maar bij TEAM communicatie zit dat echt in ons DNA. En we doen er ook veel aan om dat verder te ontwikkelen.”
Collega Maurice van der Werf, vormgever en ongekroond ‘hoofd Personeelsvereniging’, vult aan: “Wij geloven er heilig in dat je als team meer kunt bereiken dan individueel. Ons weekendje Parijs was daarom niet alleen leuk en gezellig, maar ook heel nuttig en leerzaam. Je trekt enkele dagen heel nauw met elkaar op, bekijkt samen nieuwe winkelconcepten (TEAM heeft onder andere het ontwikkelen van retailconcepten als specialisme, red.), bespreekt alles wat je ziet en maakt tussendoor veel lol. Ook leer je elkaar nog veel beter kennen, door zo intensief op te trekken.”
Relaties
Het bureau bestaat nu drie jaar en is sterk in strategie en creatieve concepten. Met die kennis en ervaring werkt TEAM aan het bouwen van merken en aan het ontwikkelen van tal van concepten voor retailers. Bekende relaties van het bureau zijn onder andere Koga, Univé, Bentacera, Jorritsma Bouw en Veilig Verkeer Nederland. Ook befaamde retailmerken als Albert Heijn Jumbo, C1000 en Multivlaai sieren het portfolio. “We spreken zelf liever over ‘relaties’dan over klanten”, zo legt mede-eigenaar Marja Bron uit. “Dat heeft met onze filosofie te maken. Zoals onze naam al laat zien: wij geloven in de kracht van een team. Dat gaat bij ons heel ver. Dat zijn niet alleen de zeven professionals van TEAM zelf , maar ook onze relaties, die vanuit hun positie natuurlijk ook veel kennis en een schat aan ervaring hebben. Wij willen echt samen met hen optrekken, samen uitdagingen aangaan, samen tijd investeren.”
Godert Libert, aanvullend: “We willen ons niet afzetten tegen wie dan ook, maar ik ben wel van mening dat we daarin onderscheidend zijn. Veel bureaus hebben het tegenwoordig over ‘co-creatie’. Dat veronderstelt dan dat men gebroederlijk met de klant optrekt. Vaak beperkt zich dat echter tot planvorming. Bij ons gaat dat stukken verder. We investeren intensief in ons team, maar ook in de relatie met opdrachtgevers. We willen weten wie ze zijn; hun persoonlijkheid , waar ze mee zitten, welke dromen en ambities ze hebben. Alleen dan kun je goed meedenken en ze verrassen. Als het goed zit, ontstaat er dan vanzelf een situatie van wederkerigheid. Dan willen ze ook óns leren kennen. En dan vinden ze het leuk om bij ons op bezoek te komen, om méé te werken. Dat komt bij ons echt regelmatig voor; dat een relatie samen met een van onze collega’s achter de computer zit om de puntjes op de i te zetten. Kijk, dat vinden wij een geweldige manier van werken.”
Ondernemerschap
Maurice Van der Werf: “Het primaire contact tussen opdrachtgever en TEAM loopt vaak via onze communicatiemanagers. We denken hier echter niet in functies. Het gaat er om dat iedereen op basis van gelijkwaardigheid naar een zelfde doel toe werkt. En dus worden al heel snel directe lijntjes gelegd met bijvoorbeeld de vormgevers. Als vormgever kan ik er over meepraten hoe fijn zo’n direct contact met de opdrachtgever is. Je hoort en voelt veel directer wat de wensen zijn. De effectiviteit van alles wat we gezamenlijk bedenken neemt daarmee natuurlijk aanzienlijk toe.”
Marja Bron hoort het instemmend aan en zegt: “Ik denk bovendien dat het heel erg van deze tijd is. Status en opsmuk zijn onbelangrijk geworden. Door de toename van direct contact zijn elementen als empathie en passie belangrijker dan ooit. Dat betekent dat klanten relaties zijn geworden, waar je erg bij betrokken bent. En als er een campagne van start gaat leven we intens mee. Dat gaat verder dan alleen concept, creatie en uitwerking. Wij voegen daar een plus aan toe, door met opdrachtgevers gedreven teams te vormen. Zo ontstaat écht gedeeld ondernemerschap.”