AB Vakwerk heeft 2024 afgesloten met een indrukwekkende omzet van ruim 97 miljoen euro en een nettowinst van 2,2 miljoen euro. Scherpe focus op aantrekkelijk werkgeverschap heeft bijgedragen aan deze positieve resultaten. ‘Hiermee kijken we vol vertrouwen naar de toekomst’, aldus algemeen directeur Fokkelina Dijkstra.
Aantrekkelijke werkgever
In een zeer overspannen arbeidsmarkt weet AB Vakwerk samen met haar dochter ondernemingen Herenbos en ATO Bedrijfstrainingen nog steeds groei te realiseren. Een buitengewoon bijzondere prestatie omdat de markt al langere tijd krimp laat zien. Dijkstra is trots op deze ontwikkeling. ‘We zien al jaren dat we hoog scoren op medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid; naast de juiste focus, houden we vast aan onze kernwaarden en dan komen de mooie resultaten vanzelf’.
‘We zijn een aantrekkelijk werkgever met oprechte aandacht voor onze medewerkers. Het aantal inschrijvers en werkenden groeit daardoor nog steeds. Onze medewerkers zijn goud waard. In tegenstelling tot andere flexbureaus heeft AB Vakwerk veel medewerkers in vaste dienst. We bieden medewerkers hiermee een mooi toekomstperspectief en onze leden en klanten zeer kundige en loyale vakwerkers’. Met een eigen opleidingsbedrijf (ATO bedrijfstrainingen) kunnen medewerkers zich blijven ontwikkelen in of buiten hun vakgebied. AB Vakwerk heeft daarbij een interessante klantenportefeuille met veel langdurige samenwerkingsovereenkomsten. ‘Een mooi compliment voor de vakwerkers die dagelijks met veel passie daar hun werkzaamheden uitvoeren’, aldus Dijkstra.
Werk-privé balans cruciaal
De strijd op de arbeidsmarkt gaat de komende jaren gestaag door. De kloof tussen vraag en aanbod zal verder toenemen als gevolg van de vergrijzing waardoor het aantal beschikbare arbeidskrachten gaat afnemen. Jan Voerman, commercieel directeur: ‘Naast het opleiden en door ontwikkelen van medewerkers is er een andere trend waar serieus aandacht voor moet zijn; de werk-privé balans van medewerkers. Medewerkers vinden naast zingeving en gemeenschapsgevoel, een optimale werk-privé balans essentieel. Als werkgever moeten wij samen met onze leden en klanten inspelen op deze trend. Het is tenslotte een gedeelde verantwoordelijkheid. Klanten en leden moeten beseffen dat een juiste balans ook in hun belang is. Denk aan een hogere productiviteit, lager verzuim en lager verloop’. Werkgevers die dit goed georganiseerd hebben, trekken ook eenvoudiger nieuwe medewerkers aan.
Sterk coöperatief fundament
De leden van AB Vakwerk kunnen terugvallen op een stevig coöperatief fundament. Na ruim 65 jaar is deze organisatievorm aantrekkelijker dan ooit. AB Vakwerk telt ruim 3.000 leden die dagelijks gebruik maken van de agrarische dienstverlening van AB Vakwerk. ‘We zijn een financieel gezonde coöperatie waardoor we het lidmaatschap ook echt aantrekkelijk kunnen maken. Leden profiteren bij AB Vakwerk met de speciale Agri kortingsregeling van een scherpe tariefstelling waardoor we een interessante aanbieder zijn van agrarische vakkrachten’, aldus Fokkelina Dijkstra.