Al acht generaties zonder enig teken van roest: ‘Op IJzerhandel Raadsma kun je vertrouwen en bouwen’

Een ijzersterk familiebedrijf dat al sinds 1836 bestaat, waar de achtste generatie in de startblokken staat om het stokje over te nemen. Daarmee is het alweer de vijfde generatie die dat gezamenlijk als broers zullen doen: welk element van zo’n solide onderneming is niet gedenkwaardig genoeg om te vertellen? De rode draad door al die jaren heen is in ieder geval: vakkennis, dienstbaarheid en vertrouwensrelaties en hard werken. Dat raakt nooit uit de mode.

De familiestamboom gaat veel verder terug, maar er is een jaartal te prikken waarop de eerste timmerwinkel in handen van een Raadsma werd geopend: Jan Raadsma kocht in 1836 een pand in Dokkum aan de Grote Breedstraat. De generaties na hem breiden alsmaar uit in de binnenstad, met zowel de winkel als magazijnen op meerdere locaties. Zo kon het gebeuren dat als een klant aangaf een rol gaas nodig te hebben, een medewerker op de fiets stapte om bij één van de magazijnen het gevraagde van een zolder te halen. De klant wachtte intussen geduldig, waarschijnlijk gezellig pratend en rokend in de winkel, tot de medewerker terugkwam. Hoe anders is dat tegenwoordig: just in time-levering, een app voor bestellingen, ‘voor 8.30 uur besteld, vandaag geleverd’: dienstverlening vraagt niet alleen om kwaliteit, maar ook snelheid.

Verhuizingen en nieuwe vestigingen

Maar we gaan eerst een stapje terug in de tijd. Onder andere dankzij alle bedrijvigheid rondom de Lauwerszeewerken, groeide de groothandel in de binnenstad uit zijn voegen. Hier was verdere uitbreiding niet mogelijk, daarom verhuisde Raadsma in 1974 naar een nieuw pand op industrieterrein De Hogedijken. De broers Hubert en Jack: “Alles gelijkvloers: vader was het vele traplopen in de binnenstadspanden zat.” In de jaren na de voltooiing van de Lauwerszeewerken verschoof veel economische activiteit naar Zuid-Friesland. Raadsma opende daarom in 1987 een tweede vestiging in Heerenveen. In 1998, nadat op De Hogedijken al flink was verbouwd en bijgebouwd, namen Hubert en Jack de onderneming over van hun vader. “In onze eerste week ging een aannemer failliet, een goede klant met grote projecten. Er kwam een bouwcrisis aan en we beleefden een barre winter die drie maanden duurde.” De broers kwamen deze vuurdoop goed te boven en openden in 1999 de derde vestiging, in Leeuwarden. Bovendien besloten ze het Dokkumer hoofdkantoor te verhuizen naar bedrijventerrein De Zuiderschans. “Kerst 2005 verhuisden we naar dit nieuwe pand.” Nog geen twee jaar later openden ze de vierde vestiging, in Groningen. “Deze uitbreiding zorgde er mede voor dat we de bouwcrisis van 2008 hebben doorstaan. Het was de juiste impuls op het juiste moment.” De economische activiteiten verschuiven nog steeds en daarom ging in 2021 de vijfde vestiging open, in Emmeloord.

Kennisoverdracht

Afgelopen zomer kondigde Hubert aan met pensioen te gaan. Hij is nog steeds betrokken als adviseur en draagt samen met Jack, die de komende jaren nog aanblijft als directeur, alle kennis over aan de volgende generatie: Jacks zonen Dirk en Niels. Net als hun vader en oom hebben zij de benodigde opleidingen gevolgd, werkervaring elders opgedaan en een netwerk opgebouwd. Ze werken alweer een aantal jaren volop mee, ook aan nieuwe ontwikkelingen.

Van geschreven bon naar bestelapp

Er is de laatste jaren namelijk veel veranderd. Raadsma is altijd meegegaan met de tijd: het productaanbod en de manier van werken wordt continu aangepast. Een belangrijk omslagpunt was dan ook de opkomst van de automatisering. Hubert en Jack: “We zijn in de jaren negentig van een handmatig systeem met geschreven bonnen overgegaan naar een volledig geautomatiseerd systeem. Dat kostte behoorlijk veel tijd.” Op een enkele klant en leverancier na die nog gehecht zijn aan de fax, is inmiddels nagenoeg iedereen overgestapt op bestellen via de telefoon, mail, webshop en app. “Een aannemer die ’s avonds vanaf de bank zijn bestelling intikt, heeft de volgende dag zijn producten in huis.” Maar wat vanaf 1836 is gebleven is de buitendienst, die inmiddels bestaat uit twaalf vertegenwoordigers.

Efficiëntie en flexibiliteit

Tegenwoordig is het voor bouwers steeds belangrijker dat leveringen er ‘just in time’ zijn: niet te laat, maar ook niet te vroeg. Dit vraagt efficiëntie en flexibiliteit van de groothandel. “Logistiek en voorraadbeheer moet perfect op orde zijn.” Duurzaamheid is daarbij ook een thema: de manier van verpakken verandert eveneens. “Wij gebruiken de dozen van leveranciers weer als verpakkingsmateriaal, maar werken ook met kunststof retourbakken. Elke bak heeft een unieke code. Als we zien dat een retourbak niet terugkomt, attenderen we de klant daarop.” Raadsma verzorgt daarnaast indien gewenst voorraadbeheer voor haar klanten. “Dit kan ook met bakken. Zodra bij hen een bak leeg raakt, zorgen wij ervoor dat het betreffende product op tijd wordt aangevuld. Dit is het KANBAN-systeem.”

Partnerschap en dienstverlening

Ook assembleert de ijzerhandel onderdelen voor klanten, zodat zij zelf met deze componenten verder kunnen. Dat, aangevuld met onder andere het leveren van precies de juiste aantallen en het digitaal communiceren met elkaars systemen, zorgt ervoor dat Raadsma een bijzondere synergie heeft opgebouwd met klanten. “We zijn veel meer dan een simpele leverancier, we zijn echt een partner voor de professionele bouwer. Klanten kunnen op ons vertrouwen en bouwen.”

Vergelijkbare berichten