“Als adviseurs willen we het goede voorbeeld geven. We zijn geen duurzaamheidsactivisten, maar zijn wel strategisch gesprekspartner van vele MKB-bedrijven in de regio. Op het gebied van duurzaamheid ligt er nu een grote verantwoordelijkheid bij de bedrijven, maar er moet wel een intrinsieke motivatie zijn”, legt Sicco de Vries uit. “Anderzijds vinden we het belangrijk dat we goed bereikbaar zijn en dat onze bezoekers een goed gevoel hebben bij onze plek. Bovendien heb je met stoelen en lampen gemaakt van petflessen en andere duurzame items altijd gespreksstof. We zijn dan ook voor het hoogst haalbare gegaan. Bovendien zijn onze mensen ons grootste kapitaal en hechten we veel waarde aan hun input. Zij moeten op hun plek zitten en dan zijn thema’s zoals licht, akoestiek, klimaatbeheersing en flexibiliteit belangrijk.” Het duurzame kantoorpand is goed doordacht en zo circulair mogelijk; het is energieneutraal en voldoet aan hoogste BREEAM-norm. Op het dak ontbreken de zonnepanelen niet en de wc spoelen ze door met regenwater, om een paar voorbeelden te noemen.
Ondernemer en partner
Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de strategische gesprekken die Alfa Accountants en Adviseurs met hun klanten voeren. Om erachter te komen wat er speelt, is de relatie met de klant van groot belang. “Ons werk gaat verder dan alleen de cijfers. We zijn de eerste lijn voor adviesvraagstukken, we zijn vertrouwenspersoon, sparringpartner en de verbinder tussen verschillende partijen. En we zitten niet alleen met de ondernemer, maar ook met de partner aan tafel. Zo ontstaat er een vertrouwensband en kun je eerlijk tegen elkaar zijn”, vertelt Berend Bakker. Assuerus Jorna vult aan: “We investeren in de relatie, omdat we strategisch goed willen adviseren. We zeggen niet voor niets ‘Overal dichtbij’: we zijn betrokken en benaderbaar, maar we hebben anderzijds de mogelijkheid om specialisten vanuit het hele land in te schakelen. In onze strategische gesprekken gaat het ook over de persoonlijke drijfveren en doelen van de ondernemer. En dat gaat veelal niet eens meer over winst.”
Gereedschapskist
Om gedegen advies uit te kunnen brengen, combineren de heren theorie en praktijk, ervaring en innovatie. De Vries: “We maken gebruik van een goed gevulde ‘gereedschapskist’ en houden wet- en regelgeving nauwlettend in de gaten. Stimuleringsregelingen rondom duurzaamheid, denk aan regelingen rond zonnepanelen en elektrische auto’s, nemen steeds verder af. Daar kun je nu nog van profiteren en dat nemen we mee in onze adviezen. We kijken naar het grote geheel en vanuit een maatschappelijk probleem en strategie van het bedrijf kunnen we samen met de klant kijken naar een duurzaam verdienmodel. Dit vergt creativiteit, maar bedrijven als Tony Chocolonely en Dopper, net als Alfa B-Corp, zijn er groot mee geworden. Uiteindelijk vinden we het belangrijk dat er financiële en strategische beslissingen worden genomen die aansluiten op de drijfveren van de ondernemer.”
Scenariodenkers
“We willen op het gebied van duurzaamheid onze verantwoordelijkheid nemen, daarom is ons kantoor op de toekomst gebouwd. Vanuit hier kunnen we bewustwording creëren en ondernemers misschien wel stimuleren en inspireren om ook duurzame maatregelen in hun eigen bedrijf door te voeren”, aldus Bakker. Jorna sluit af: “We denken als adviseur graag praktisch en oplossingsgericht. Dat kan soms een valkuil zijn, maar daarom zijn we echte scenariodenkers: we stippelen mogelijke situaties uit om inventieve oplossingen aan te dragen. Het mooie aan ons vak, naast het opbouwen van vertrouwens relaties, is de verscheidenheid aan vraagstukken vanuit de ondernemers. En hoe langer je dit vak uitvoert, hoe leuker en uitdagender het wordt.”