In 2015 nam CROW, het kennisplatform voor infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer, het initiatief om een model vraagspecificatie te ontwerpen. De aanleiding was de grote diversiteit aan vraagspecificaties in de markt. Dit zorgde niet alleen voor problemen met de leesbaarheid, concreetheid en de structuur, maar ook met het managen van contracten. Een werkgroep waaraan naast Antea Group en CROW vertegenwoordigers van provincies, waterschappen, aannemers, ProRail en Rijkswaterstaat deelnamen, ging de uitdaging aan om een standaard te ontwikkelen.
Afwegingen
Het had de nodige voeten in de aarde om tot een breed toepasbare standaard te komen. Elk project en elke organisatie is anders. Ook opdrachtgevers en opdrachtnemers denken verschillend over de ingrediënten die een model moet bevatten.Welke processen in projecten kun je wel contractueel vastleggen en welke niet? Doe je dit op basis van System Engineering, ook al is de opdrachtnemer hiermee niet bekend? Het waren slechts enkele van de afwegingen die de werkgroep moest maken
om tot een standaard te komen. De werkgroep slaagde er in om tot een model te komen waarmee alle partijen uit de voeten kunnen. Het model is uiteraard toepasbaar voor organisaties die geen eigen standaard gebruiken. Daarnaast kan het nieuwe model ervoor zorgen dat de verschillende modellen die andere organisaties hanteren naar elkaar toe kunnen groeien. Overigens ontwikkelde de werkgroep ook een model voor UAV contracten. Deze standaard gaat CROW gebruiken voor de doorontwikkeling van ‘RAW-nieuwe stijl’.
Spaarndammertunnel: presentatie en toelichting
Op 29 juni volgt een presentatie van en toelichting op het Model Vraagspecificatie. De bijeenkomst vindt plaats bij de Spaarndammertunnel. CROWen Antea Group geven dan uitgebreide informatie over het model en de afwegingen die zijn gemaakt. Daarnaast staat er een unieke excursie door de tunnel in aanbouw op het programma. Inschrijven kan via CROW.