Kwatrijnen, goud winnen, verliezen en een koning uit Friesland

Aan het begin van de tweede grote Ronde
zal een Man zonder Land vliegen zonder Vleugels
Met een gelukkige Meester in zijn Hand
Legt hij de Lat hoger en vindt onbetaalbaar Goud

Dit kwatrijn kun je maar op één manier interpreteren: een Man zonder land vindt Goud. Met andere woorden 4,5 eeuw geleden was er al een man die de gouden medaille van onze Epke Zonderland in zijn boeken wist op te tekenen.
 
Advies aan een ieder is dan ook om snel in de geschiedenisboeken te duiken en hier je voordeel mee te doen. Want in al die oude data kom je dus een schat aan waardevolle informatie tegen waar je als persoon je voordeel mee kunt doen.
 
O, u wilt een recenter voorbeeld? Iets met technologie misschien. Heb ik voor u paraat en van dichtbij meegemaakt. In 1999, Snakeware bestond toen 4 jaar, was iedereen in Nederland en ver daarbuiten in de ban van de opkomst van het internet, verpersoonlijkt door mevrouw Nina Brink en ‘haar’ World Online. Op vrijdag 17 maart 2000 vond de beursgang plaats. Geholpen door een enorme reclamecampagne en veel media-aandacht, verdrongen beleggers zich rondom het nieuwe aandeel. Het aandeel World Online noteerde een koers van €43, waarmee de totale waarde van World Online € 12 miljard was. Al na enkele dagen regende het klachten en vlogen de verkooporders de beurshandelaren om de oren waardoor de koers in rap tempo daalde tot kritische waarden waarna Tiscali het gehele bedrijf voor een fractie van de eerder genoemde 12 miljard overnam en van de beurs haalde. Wat ben ik blij dat wij toen niet in staat waren om mee te doen aan de internethype.
 
Dat was 12 jaar geleden. Nu is alles anders, toch? Nee hoor! Analoog aan het vorige voorbeeld speelt zich sinds enkele maanden eenzelfde voorval af: het aandeel Facebook werd voor 38 dollar naar de beurs gebracht, maar wist niet te spetteren. Dat was een teleurstelling voor veel beleggers die op een sterke koerssprong hadden gerekend. Facebook kreeg een notering aan de Nasdaq. De opening werd ingeluid door Facebook-oprichter en topman Mark Zuckerberg. De totale waarde van de Amerikaanse socialenetwerksite bedroeg bij de beursgang meer dan 100 miljard dollar en er werd ruim 16 miljard dollar opgehaald. Het was de grootste beursgang van een internetbedrijf ooit. Net als bij World Online was hier na enkele dagen al rook en begon het te piepen en kraken op de Nasdaq. Binnen enkele maanden heeft het aandeel een duikeling gemaakt van de 38 dollar naar, op het moment van schrijven midden augustus 2012, 20 dollar en ik vraag mij oprecht af of Facebook in zijn huidige vorm nog zal bestaan op het moment van verschijnen van deze column in de OF.
 
Wat valt hier dan op?
 
Het winnen, verdienen of verliezen van goud staat in de geschiedenis beschreven. In de jaren negentig hadden wij het over miljoenen. Anno nu, slechts 10 jaar later, over miljarden. En alles lijkt een herhaling van zetten, het gebeurt gewoon weer en we leren niets van het recente verleden. Gaat u veel geld verliezen of verdienen? Veel partijen lijken ruim overgewaardeerd waar andere ruim zijn ondergewaardeerd. Komt er een correctie en wanneer staat de volgende Google, Apple, Intel of Facebook op? In Friesland misschien? Nostradamus heeft daarop vast het goede antwoord. Dit is wat ik vond:
 
Dertig van Londen zal het geheim samenzweren,
Tegen hun Koning de onderneming op de brug,
Hij en zijn satellieten zal een afkeer van de dood.
Een eerlijke koning verkozen, afkomstig uit Friesland.
 
Dit kwatrijn kun je maar op één manier interpreteren: een Fries wordt koning. Het staat er echt in het 89ste kwartijn van Nostradamus. Wie o wie zal dat dan wel niet zijn? We gaan het zien! Veel plezier met uw toekomst door te kijken in het verleden.

Delen via

Ate van der Meer

Snakeware

Internet en Marketing specialist
Ate van der Meer is Marketing specialist en medeoprichter van Snakeware, een technologie en web ontwikkelingsbedrijf met kantoren in Sneek, Amsterdam, Riga en New York. Ate denkt graag outside the box om creatieve oplossingen mogelijk te maken en is een zeer ervaren internet strateeg en communicatiespecialist, innovator en marketeer. Ate zijn bevindingen leest u met vaste regelmaat in OF magazine. Wilt u ook de andere columns van Ate lezen? Kijk dan op zijn eigen OF’s specialisten forum.