ate van der meer
Ate van der Meer Snakeware Internet en Marketing specialist

Ate van der Meer is Marketing specialist en medeoprichter van Snakeware, een technologie en web ontwikkelingsbedrijf met kantoren in Sneek, Amsterdam, Riga en New York. Ate denkt graag outside the box om creatieve oplossingen mogelijk te maken en is een zeer ervaren internet strateeg en communicatiespecialist, innovator en marketeer. Ate zijn bevindingen leest u met vaste regelmaat in OF magazine. Wilt u ook de andere columns van Ate lezen? Kijk dan op zijn eigen OF's specialisten forum.

Rendement, bezoekers en transacties, van websites analyseren

Op welke manier men ook bezoekersgegevens analyseert, de begrippen hits, pageviews, unieke bezoekers en referrers kom je hoe dan ook tegen. Hier zit ook direct een issue want veel webmasters blijken niet het onderscheid te kennen tussen deze begrippen en verkeren daardoor in verwarring over de vraag hoeveel bezoekers er nu echt op hun site komen.

In dit artikel besteden wij aandacht aan de hierboven genoemde begrippen en bekijken wij wat de betekenis nu precies is.

 

Hit

 

Iedere keer als een browser een bestand opvraagt van de webserver en de webserver vervolgens het bestand terugstuurt naar de browser is er sprake van een hit. Veel mensen verwarren een hit met een pageview, maar er is een groot verschil tussen beide begrippen. Een voorbeeld om dit te verduidelijken:

Stel er wordt een HTML-pagina met daarop acht afbeeldingen, een Flash-bestand en achtergrondmuziek bezocht. In totaal stuurt de webserver elf bestanden terug naar de browser en zijn er elf hits: acht hits voor de plaatjes, één voor het Flash-bestand, één voor het muziekbestand en natuurlijk één hit voor de HTML-pagina zelf.

Er is echter maar sprake van één pageview, lees hieronder waarom.

 

Pageview

 

Een pageview / impressie vindt plaats iedere keer wanneer iemand een HTML-pagina bekijkt. Het aantal pageviews zegt dus een stuk meer over het surfgedrag van bezoekers binnen de site dan het aantal hits van de site. Leest iemand een uitgebreid artikel op de site dat tien HTML-pagina's beslaat, dan zijn er dus 10 pageviews gerealiseerd. Pageviews worden vaak weer verward met het begrip "unieke bezoekers". Dit komt met name door het feit dat kwantiteit bij veel webmasters boven kwaliteit gaat.

  

Unieke bezoekers

 

Dit is het aantal unieke personen die de site bezoekt binnen een bepaalde periode (meestal gemeten als dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse unieke bezoekers). Als wij het voorbeeld hierboven weer gebruiken, waarin een bezoeker een artikel leest dat uit tien pagina's beslaat, dan worden er tien pageviews geregistreerd, maar aangezien dezelfde bezoeker de tien pagina's bekeek, is er maar sprake van één unieke bezoeker.

 

Het aantal unieke bezoekers is een heel zinvol begrip. Als dus de vraag gesteld wordt hoeveel bezoekers de site nou eigenlijk krijgt, dan is ons advies die vraag te beantwoorden door het aantal unieke bezoekers te noemen die de site per dag ontvangt.

 

Referrers

 

Een referrer is een pagina die linkt naar je site en waarvandaan een bezoeker doorklikt naar je pagina. Je linkpartners zul je dus vaak zien in het lijstje met referrers, maar ook zoekmachines die je pagina's hebben geïndexeerd.

 

Ten slotte

 

In dit artikel hebben wij enkele veelvoorkomende begrippen met betrekking tot websitebezoekers besproken. Hou vooral goed in het oog over welk begrippen het gaat want veel te vaak wordt de macht van het grote getal gebruikt om aan te tonen dat een site succesvol is. Mede door dit artikel is het nu bekend dat dit veelal gaat om pageviews of soms, nog erger, hits.

 

Veelgebruikte gratis tellers registreren bijvoorbeeld niet het aantal unieke bezoekers, maar het aantal pageviews van een bepaalde site. Daardoor kun je het de gebruikers ook niet altijd kwalijk nemen dat er verwarring ontstaat. Het gebruik van Google Analystics en goed gebruik maken van begrippen maakt vergelijken beter mogelijk en draagt bij aan meer transparantie.

 

Het gaat ten slotte niet om de kwantiteit maar de kwaliteit van uw website. Met andere woorden hoeveel rendement haalt u uit uw website? Wilt u ook een website die rendement oplevert? Kijk dan bij een PIBN bureau of neem direct contact op met de specialisten van Snakeware.

Onze specialisten
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Pieter de Boer en Harry Poort Groenewegen Advocaten & Notarissen Heerenveen
Pieter de Boer & Harry Poort
Groenewegen Advocaten en Notarissen
Advocaten en Notarissen
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement