Test; bent u een echte ondernemer?

Geen ronkende reclametaal

Wie met zijn verhaal naar buiten wil treden moet weten hoe communicatie werkt. Ten eerste moet je je realiseren dat ronkende reclametaal niet meer van deze tijd is. Mensen willen verhalen horen die geloofwaardig zijn. Er moet een sfeer van authenticiteit om hangen. Een heel goede aanpak is gebruik te maken van de basisbeginselen van de journalistiek. En dat is exact wat we bij OF al 26 jaar succesvol doen.

Nee, pure journalistiek is het niet. In de zin van zo objectief mogelijk door middel van onderzoek ‘de waarheid’ achterhalen. Neem van ons aan, hoe nobel die journalistieke basisbeginselen ook zijn, er zijn maar weinigen die daar nog echt mee bezig zijn. De OF-methode werkt ietsje anders. Het is wat je branded journalism zou kunnen noemen. In andere woorden: voor bedrijven de meest effectieve marketingmix bieden, een off- en online magazine en via www.of.nl, plus alle social mediakanalen, door middel van een journalistiek format. Dat is OF.

Wat is jouw verhaal?

Die kanalen zijn belangrijk. Maar nog veel belangrijker is de content. Dat wat een bedrijf te vertellen heeft. Tip: denk goed na over de vraag: wat is jouw verhaal? We bedoelen: wat doe je. En vooral: waarom doe je het? Welke problemen moest je oplossen om te komen waar je nu bent? Wat zijn je ambities?  Wees nu eerlijk: wie op die vragen met de mond vol tanden staat is niet een echte ondernemer, toch?

We zijn benieuwd of je de antwoorden voor jezelf kon bedenken. Zo ja, dan ben je geslaagd. Proficiat! Dan nog een tip: laat het optekenen van jouw verhaal over aan een professional. Zo komt er een toon en woordgebruik waar lezers waarde aan hechten. Zo voorkom je dat je zelf je eigen verhaal vertelt, waarbij je uit enthousiasme zo vaak de woordjes ‘geweldige’ en ‘ unieke’ gebruikt dat niemand nog zin heet om verder te lezen. Bovendien: wat is geloofwaardiger: dat jij als ondernemer zegt hoe goed je bent, of dat een journalist na enkele kritische vragen tot een soortgelijke conclusie komt? Juist. Dat laatste dus.

Identiteit, storytelling en branded journalism

Hoe schrijf je een goed verhaal? Het is werkelijk een ambacht. En er zijn al vele boeken over geschreven. OF-hoofdredacteur Menno Bakker (eigenaar van bureau Narvic) schreef er zelf een boek over. Over identiteit, storytelling en branded journalism. Je kunt lezen waarom het essentieel is om persoonlijk te zijn. Waarom je een beetje lef moet hebben. Een samenvatting tref je hier.

En voor wie weinig tijd heeft: in deze film van 43 seconden krijg je al een beetje een indruk hoe dat er uit ziet.

OF aanwezig bij Trendship

Op 27 oktober 2015 is het innovatie-evement Trendship in Heerenveen. Er worden meer dan 1.500 ondernemers en bestuurders verwacht. OF is er ook. Om te leren en geïnspireerd te raken. We lopen er ook rond met laptop, en camera, als altijd op zoek naar de verhalen van ondernemers. Dat kunnen we niet laten. Mocht je op 27 oktober bij Trendship rondlopen, dan heb je dus kans dat je ineens een OF-microfoon voor je neus krijgt, met de vraag: wat is jouw verhaal?  Zorg dat je een goed antwoord hebt. Want wat goed is komt altijd bovendrijven. En daar helpen we bij OF graag een handje aan mee.

Delen via

Vergelijkbare berichten