Rudolf Dijkstra en zijn ambtelijke evenknie Hendrik Buwalda geven een toelichting op de speerpunten van de Sneekagenda: “Het gaat te ver om de afgelopen periode tot in detail toe te lichten, dus beperken we ons tot een paar opmerkelijke zaken”, aldus Dijkstra. “Ten aanzien van het punt: Inrichting en structuur van de binnenstad, zijn de meest relevante aspecten de leegstand van winkelpanden, de aanlooproutes naar het centrum en het gebruik van de Sneker waterinfrastructuur om de binnenstad aantrekkelijker te maken. Vooropgesteld dat de leegstand in Sneek in vergelijking tot veel andere steden meevalt, blijft het toch een belangrijk punt van aandacht. Maar wel een punt van de lange adem. Dit, omdat er zo enorm veel factoren een rol spelen bij dit fenomeen. Denk aan de hoge huurprijzen, veranderend consumentengedrag en de onderliggende financiering van het vastgoed”.
“In de aanlooproutes is de situatie in de Galigastraat op zijn zachtst gezegd zorgelijk. Er zijn door de kwartiermaker gesprekken gevoerd, die ertoe hebben geleid dat er plannen worden gemaakt voor de revitalisatie van dit winkelstraatje”.
Promotie: Sneek = Meer
“Het is belangrijk voor een stad om zich eenduidig als een sterk merk te positioneren. Tot nu toe gebeurde dat door veel partijen (horeca, zakenlieden, Sneek Promotion, gemeente, instellingen) op veel verschillende manieren. Door de krachten te bundelen onder de noemer ‘Sneek = Meer’ in gezamenlijke media-uitingen kan efficiënter en effectiever gecommuniceerd worden met een eenduidige boodschap. Daarnaast is er met het iBeacon project tussen de gemeente en de firma Snakeware een fantastisch stuk exposure voor Sneek geweest in zowel de landelijke als de regionale en plaatselijke pers. Deze techniek, waarbij kastjes als zendertjes fungeren leent zich bij uitstek om via een speciale app. commerciële en/of informatieve boodschappen naar inwoners of toeristen te sturen. Er zijn momenteel in Sneek een stuk of twintig van die iBeacons bij zowel monumentale panden en musea geplaatst en daarnaast nog eens eenzelfde aantal bij de retail. Dat medium heeft potentie, wanneer het verder wordt uitgerold”.
Verkeer en routing
Hiervoor is onderzocht hoe het staat met de bereikbaarheid en de vindbaarheid van het centrum van Sneek. De gemeente Súdwest-Fryslân heeft dit door een externe partij laten onderzoeken. “Een voorbeeldje: Er staan verwijzingsborden bij de rondweg naar de respectievelijke parkeergarages en –terreinen. Bijvoorbeeld: Parkeerterrein Veemarkt, Parkeerterrein Flexaterrein, Parkeergarage Boschplein. Voor de inwoners van Sneek geen punt, maar nietszeggend voor toeristen die heg noch steg weten in Sneek. Verander die bijvoorbeeld in Parkeerterrein Centrum, Parkeerterrein Theater, etc. Weliswaar een detail, maar met weinig kosten valt hier veel te halen”.
Monitoring
“Als je zaken verandert, wil je graag monitoren of de verandering het gewenste effect sorteert. Dat zul je moeten meten, monitoren. Een relatief goedkope en effectieve methode is het tellen van bezoekers aan de hand van het wifi signaal van hun mobiele telefoon. De aanbieder is gepokt en gemazeld in dit soort systemen, want ze hangen inmiddels in een groot aantal plaatsen. Met dit systeem wordt sinds 1 april in Sneek gewerkt via vijf strategisch opgehangen digitale telpunten. En dat leidt tot verrassende uitkomsten, want niet alleen kun je aantallen registreren, maar ook looproutes. Zo bleek uit tellingen dat Sneek op de zaterdag tussen vier en zeven uur op zijn drukst is. Maar om vijf uur zijn de winkels dicht! Zakenlieden kunnen daar hun eigen conclusies uit trekken”.
“Zo zijn we op tal van aandachtspunten actief geweest de afgelopen maanden. De reactie van de regiegroep is dan ook dat een binnenstadmanager een duidelijke meerwaarde biedt en een follow up verdient. Onze laatste taak is het opstellen van een profiel waaraan de nieuwe binnenstad manager zou moeten voldoen en het presenteren van de eindresultaten van onze kwartiermakerperiode”.