Oorsprong in Brabant
De oorspronkelijk uit Brabant afkomstige familie Bourguignon nam in 1984 het failliete De Boer over en investeert sindsdien consequent in twee pijlers: verdere verbetering van de dienstverlening en het milieu. Voor een autodealer klinkt dat laatste misschien vreemd, maar eigenaar Ramon Bourguignon legt uit hoe hij dat ziet: “Onze nieuwe showrooms mogen het internationale BREEAM keurmerk voeren, hét wereldwijd toonaangevende keurmerk voor duurzame gebouwen. Dat is een Nederlandse primeur. Wij zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid op milieugebied en we zien dat steeds meer klanten dat ook zijn. Zij kijken niet alleen meer naar de kosten, maar ook naar het milieu en als autobranche spelen wij daar op in.”
Merkbeleving
Dat het koopgedrag van consumenten en dus ook van automobilisten verandert, is duidelijk. Ook auto’s worden steeds meer via internet gekocht. Wat daarbij echter ontbreekt is de beleving. De nieuwe showrooms vullen dat aspect in. Ieder van de Bourguignon-merken Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT en Volkswagen Bedrijfswagens heeft z’n specifieke stijl, karakter en uitstraling en die komen tot uiting in de showrooms. Ieder merk heeft nu een eigen showroom en een eigen serviceteam. Deze bundeling van deskundigheid en verbondenheid met het favoriete merk sluit aan bij de wensen van de kritische consument.
Totaalconcept voor mobiliteit
Ook Bourguignon merkt dat er een kentering ontstaat van automobiliteit naar mobiliteit. Uitgangspunt wordt steeds minder de individuele auto en steeds meer de vraag hoe we van A naar B komen. Een auto delen wordt steeds populairder, in de grote steden neemt het autobezit af en fiets, openbaar vervoer en taxi maken het palet compleet. Kortom, Bourguignon ziet zich in de toekomst als aanbieder van het totale pakket aan mobiliteit. Met nieuwe en gebruikte auto’s, onderhoud, verhuur, lease en schadeherstel is het bedrijf al een flink stuk op weg, aldus Jan Douwe Hendriksma van Bourguignon.