Brandsma Koffie heeft onlangs de deuren geopend van een splinternieuw, duurzaam bedrijfspand aan de Hichtumerweg 13 in Bolsward. Eigenaar Menno Brandsma -de vierde generatie van het ruim 130 jaar bestaande familiebedrijf- kiest bewust voor comfort, uitstraling en toekomstbestendigheid.
Op dezelfde locatie waar het oude pand werd afgebroken, verrees een modern gebouw dat volledig in het teken van duurzaamheid staat. “Uiteindelijk wilden we naar meer comfort en uitstraling. En een ruimer pand, maar ook zeker een duurzamer pand”, vertelt Menno Brandsma.
Het dak van het nieuwe pand ligt vol met tachtig zonnepanelen, er is een warmtepomp geïnstalleerd en het gebouw beschikt over driedubbel glas. “Als je nieuw gaat bouwen, dan wil je natuurlijk per definitie zo’n duurzaam mogelijk pand hebben. Dat je in ieder geval de komende tig jaren als familiebedrijf weer vooruit kan”, legt Brandsma uit. “We zijn gastvrij, en nu ook gasvrij.”
Koffie-ervaring vanaf de voordeur
Het gastvrije komt tot uiting in de indeling van het nieuwe pand, dat volledig om de koffie- en thee-ervaring draait. Bezoekers worden direct ondergedompeld in de wereld van Brandsma Koffie. “Als je binnenkomt dan moet je meteen zien, hé, het is een koffie-en-theebedrijf”, aldus Brandsma. Bij de ingang staat een Italiaanse espressobar klaar om bezoekers direct van verse koffie te voorzien.
Deze gastvrije aanpak past ook bij de klantenkring van het bedrijf: 55 procent van de omzet komt uit de horeca. “In de horeca draait het om onderscheid en beleving. Daar moet je ervoor zorgen dat mensen omrijden om jouw koffie te komen drinken.”
Friese roots
Brandsma Koffie werkt met drie verschillende branders en focust sterk op specialty koffies: handgeplukte en handmatig gesorteerde bonen met diepe smaaktonen. “Net als met wijn proef je de verschillende tonen en zit er verdieping in je koffie.” Bijvoorbeeld met het merk IJzersterk Espresso, waarbij een percentage van elke verkochte kilo naar het Jantje Beton Fonds gaat. Ook de Us Kofje (Friese koffie) ondersteunt met een percentage de weidevogels in het Greidhoeke-gebied.
Hoewel Brandsma Koffie landelijk opereert, ligt de basis stevig in Friesland. Het bedrijf levert aan vooraanstaande Friese bedrijven en horecazaken, waaronder de voetbalstadions van Cambuur en Heerenveen, Thialf en het WTC Expo. De link met sport is ook sterk: Brandsma Koffie is hoofdsponsor van wielervereniging Sneek en de wielercombinatie Friesland, en sponsort profwielrenner Jelte Krijnssen. “Koffie en wielrennen, dat is een -legale- prestatiebevorderende combinatie”, lacht Menno.
Service en vakmanschap
Met 25 medewerkers blijft Brandsma Koffie inzetten op groei en continuïteit. Met een eigen technische dienst zorgt Brandsma Koffie zeven dagen per week voor installatie, onderhoud en service van apparatuur. “We beperken ons tot koffie, thee en alles wat daar omheen zit. Geen broodjes of frisdrank, maar pure focus op kwaliteit,” zegt Menno. Die toewijding heeft het ruim 130-jarige bedrijf gebracht waar het nu staat: een stabiele, innovatieve speler met een warm hart voor Friesland.
De uitdaging van de jeugd
Een van de grootste uitdagingen in de koffiebranche, naast de toekomstige beschikbaarheid van koffie, is de afnemende koffieconsumptie onder jongeren. “De jeugd drinkt minder koffie”, merkt Brandsma tot slot op. Het bedrijf speelt hierop in door het aanbieden van afgeleide drankjes zoals matcha, koffiespecialiteiten en ijskoffie met smaakjes. “Je moet het gewoon aantrekkelijker maken.”