Het aanbod in de detailhandel in Burgum is de afgelopen 10 jaar met ruim 6.000 m² toegenomen naar circa 25.000 m². Desondanks is de leegstand in het centrum zeer beperkt. De koopkrachtbinding is voor de dagelijkse boodschappen bedraagt 93% en voor de niet dagelijkse boodschappen 56%. Dat zijn geweldige scores, zo vertelt voorzitter Erik Meijer van ondernemersvereniging Himbo.
Het deel van de bestedingen dat van buiten de eigen kern komt ligt op 42%. Gemiddeld ligt dat op 20%. Daaruit blijkt dat Burgum een sterke aantrekkingskracht heeft vanuit de regio. “De komst van de Action en een prachtig supermarktaanbod in het centrum is goed geweest voor de aantrekkingskracht van Burgum”, volgens Meijer. “Dat geldt ook voor een sterk aanbod in de branche Mode & Luxe, zo blijkt uit het onderzoek.”
“Burgum komt in het onderzoek naar voren als één van de best door consumenten gewaardeerde winkelgebieden in Fryslân. Burgum krijgt de hoogste waardering voor de bereikbaarheid met de auto en het ruime aanbod gratis parkeermogelijkheden. Sinds de aanleg van De Centrale As zien we ook een duidelijke toename van klanten uit Leeuwarden en Drachten. Maar ook voor het aantal winkels, de kwaliteit van de winkels en de openbare inrichting doet Burgum het naar de mening van de consument erg goed. Dat laat zien dat we op de goede weg zijn”, aldus Erik Meijer.
We zijn als Himbo enthousiast dat er steeds meer vernieuwende winkelconcepten bij komen in Burgum. Sinds april is de conceptstore ‘Kofje & Mear’ in de Schoolstraat geopend door Anke Veenje. Zij combineert horeca met woonaccessoires en kinderkleding, waarbij sfeer en beleving centraal staan. In het pand daarnaast is op 1 juni de Internationale supermarkt ‘Saffraan’ van Majid open gegaan. Wederom een prachtige aanvulling op het bestaande aanbod.
“Dat Burgum als winkelcentrum zo goed scoort komt niet zo maar uit de lucht vallen, zo vertelt Erik Meijer. De ondernemers in het centrum van Burgum bundelen hun krachten. Ook onze samenwerking met de gemeente is erg goed. De activiteitencommissie programmeert bijzondere activiteiten in het centrum. De activiteiten worden betaald uit een speciaal in het leven geroepen ondernemersfonds. Alle ondernemers betalen daaraan mee. Sinds dit jaar presenteren de Burgumer ondernemers zich in het lifestyle magazine ‘Burgum heeft meer’. Het magazine erg goed ontvangen door de bezoekers en is in de winkels om niet verkrijgbaar. In het centrum kunnen de bezoekers gebruik maken van gratis wifi. Daarnaast is in Burgum de BurgumMobyl beschikbaar. Voor € 1,– p/p per rit kunnen ouderen, maar ook toeristen zich in een elektrisch auto laten vervoeren binnen Burgum. Dat bedoelen wij Burgum timmert aan de weg”.