“Directeuren en bestuurders voelen zich vaak eenzaam: het is lonely at the top. Ze hebben niemand om écht mee te praten. Ze komen bij mij omdat ze strategisch willen sparren op niveau, op basis van gelijkwaardigheid”, vertelt Martha.
Tips en handvatten
Een gesprek met Martha duurt anderhalf tot twee uur. “Daarin komen we meteen tot de kern. Ik begrijp de businesscontext waarin deze directeuren en bestuurders zich bevinden vanuit mijn organisatiekundige achtergrond, maar vanuit mijn hoogsensitiviteit kan ik hen ook helpen hun eigen gedrag te duiden, in relatie tot teamdynamiek. Ik kan ‘intappen’ op wat iedereen in het team bezighoudt en wat er achter hun opstelling schuilgaat. Ook kan ik de teameffectiviteit op afstand in beeld brengen.” Dit levert nuttige tips, concrete handvatten en mogelijkheden voor interventie op.
Glazen huis
Martha benadrukt dat bestuursfuncties mensen kwetsbaar en eenzaam kunnen maken. “Je zit in je eentje in een glazen huis, je hebt niemand om je heen die écht begrijpt wat je bedoelt, die voelt welke impact de keuzes hebben die je maakt. Bovendien neem je vaak dingen van jezelf mee die niets met de huidige organisatie te maken hebben, maar bijvoorbeeld met vorige posities en de impact daarvan. Wat belemmert jou om succesvol te zijn, of je goed te voelen in je functie? Daar kan ik je mee helpen.”
Anders leren kijken
Soms zit de oplossing in anders leren kijken. “Als je begrijpt waarom iemand reageert zoals die doet, kun je er met een mildere blik naar kijken. Dan lukt het ook om diegene wat meer ruimte te geven. Besef dat je een ander niet wezenlijk kunt veranderen. Het kan helpen meer functioneel in het werk te staan: diegene doet zijn werk wel goed. De manier waarop hij communiceert vind je niks, maar dat laat je los. Met iedereen verbonden zijn en het altijd gezellig hebben met elkaar is een utopie: wees daar realistisch in. Bepaal waar jij je energie uit haalt en focus je daar op.”
High impact
Mensen vertrekken vaak opgelucht na een gesprek met Martha. “In korte tijd verleggen we veel steentjes: het zijn gesprekken met high impact.” De hoogsensitieve businesscoach straalt zelfvertrouwen uit én puur plezier. “Ik vind dit ontzettend leuk om te doen. Het is heel zuiver werk en gaat ver voorbij aan standaard coachingsgesprekken. Ik vind het fantastisch dat mensen die met grote dynamieken te maken hebben, in al hun kwetsbaarheid met mij in gesprek gaan.”
Bewustwording
Ze vervolgt: “Doe wat je wilt met de inzichten en perspectieven die ik bied. Ik vertel wat ik doorkrijg en plaats het in context in relatie tot jouw organisatie. Wat ik er persoonlijk van vind speelt geen rol. Ik gebruik voorbeelden en maak het concreet, zodat jij met praktische handvaten naar huis gaat. Als dit gesprek voldoende was: prima.”
Veel mensen komen wel terug: ze vinden het intrigerend en de behoefte om te sparren, blijft. “Bovendien kan wat ik doorgeef ongemakkelijk zijn. Ik loop vaak voor de troepen uit: ik spreek dingen uit, maar iedereen heeft zijn eigen tijd in termen van bewustwording. Soms moet het nog even ‘landen’. Laat het even z’n werk doen, zodat het tastbaar wordt voor jezelf. Je herkent vanzelf wat ik bedoel.”
Martha besluit: “Ik heb geen oordeel over wat mij wordt verteld of wat ik doorkrijg. Wat je vertelt is veilig. Ik help je eenvoudigweg door wat ik doorkrijg in een businesscontext te plaatsen waar jij mee verder kunt.”