Het starten van een eigen bedrijf in Friesland of op een andere plek in Nederland is iets dat alsmaar populairder is. Uit cijfers van het CBS blijkt dat steeds meer mensen beginnen met ondernemen. Het starten van een eigen bedrijf is an sich zo gebeurd; je hoeft je immers alleen maar in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
Maar: als startende ondernemer wil je natuurlijk wel dat je bedrijf een groot succes wordt. Daarom hebben we in dit artikel enkele belangrijke tips en tricks verzameld voor starters. Denk aan facturen maken, aan het maken van een sterk bedrijfsplan en meer.
Maak een ijzersterk bedrijfsplan voor de start
Aan een goed bedrijf gaat gedegen onderzoek vooraf. Het is bijvoorbeeld van belang om een ijzersterk bedrijfsplan samen te stellen voordat je gaat starten. Zo’n plan vormt namelijk de hoeksteen van menig succesvol bedrijf. Hoewel een bedrijfsplan opstellen in de meeste branches niet verplicht is, helpt het je wel om je bedrijfsdoelen en -strategieën te definiëren. Daarnaast is zo’n plan ideaal voor de groei en ontwikkeling van je bedrijf.
Het is belangrijk om voor je start realistische doelen te stellen. Ook wil je weten of er überhaupt vraag is naar jouw dienst of product. Hier kom je achter door marktonderzoek te doen. Zo kom je te weten wat er al zoal is en waar eventueel nog vraag naar is. Wat ook niet mag ontbreken aan een bedrijfsplan is een duidelijk en gedetailleerd financieel overzicht. Houd rekening met alle mogelijke kosten die komen kijken bij het starten van een bedrijf.
Kijk of je zakelijke financiering nodig hebt voor start van je bedrijf
Over je zakelijke financiën gesproken: onderzoek vooraf hoeveel startkapitaal je nodig hebt om je onderneming op te zetten. Wat je moet hebben qua geld hangt af van de branche waarin je werkt. Een freelance copywriter heeft bijvoorbeeld minder kapitaal nodig dan een zelfstandig ondernemer in de horecabranche die een restaurant wil beginnen. Stel voor jezelf vast hoeveel geld je nodig denkt te hebben en onderzoek hoe je daar aan gaat komen.
Beschik je bijvoorbeeld over eigen spaargeld dat je zakelijk wil inzetten? Dan is dat zeker mogelijk. Ook kun je gaan voor het aanvragen van een zakelijke lening om zo geld te vergaren voor de start van je onderneming. Wat veel, met name lokale, ondernemers ook regelmatig doen is beginnen met crowdfunding. Daarmee vragen ze financiële hulp van hun (toekomstige) publiek en omgeving om de start van het bedrijf mee te financieren. Kijk wat het handigst is voor jouw situatie.
Weet de kneepjes van het administratievak voor je begint
Een van de redenen waarom veel mensen niet beginnen met ondernemen, is omdat ze geen idee hebben hoe ze hun administratie moeten doen. Vandaag de dag zijn er zo ontzettend veel opties voor facturen maken en aangifte doen bij de Belastingdienst dat dit eigenlijk geen reden meer mag zijn om niet te beginnen met ondernemen. Er zijn bijvoorbeeld heel wat handige online programma’s beschikbaar waarmee je je administratie zelf kunt bijhouden.
Hier hoef je geen financieel adviseur of boekhouder voor te zijn, omdat dergelijke software zo gemaakt is dat vrijwel iedereen het begrijpt. Facturen maken en aangifte doen kun je op deze manier helemaal zelf. Wil je toch liever alsnog een boekhouder inhuren? Dat kan natuurlijk ook sowieso. Goed om te weten: je kunt ook voor een online programma voor facturen maken én voor het inhuren van een boekhouder gaan. Het is maar net wat je zelf prettig vindt.
Begin al vroeg met het werken aan je zichtbaarheid als ondernemer
Weet je eenmaal in welke branche je wil beginnen met een bedrijf, hoe je aan financiering komt, heb je je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heb je een keuze gemaakt wat je gaat doen met je administratie? Dan heb je al een goede basis voor je eigen bedrijf. Wat daarbij goed is om te weten, is dat je direct vanaf de start moet investeren in je zichtbaarheid, bijvoorbeeld bij andere ondernemers.
Het opbouwen van een sterk netwerk met handige contacten is namelijk van onschatbare waarde voor beginnende ondernemers. Wie weet wat jullie in de toekomst voor elkaar kunnen betekenen. Daarnaast is het een must om online aanwezig te zijn om zo vindbaar te zijn voor potentiële klanten. Investeer in een goede SEO schrijver voor de content op je online kanalen, zoals de website en de social media accounts. Overweeg daarnaast om gerichte advertenties op platforms zoals Google Ads te gebruiken om zo je bereik te vergroten.