Nog even ter opfrissing van kennis: tijdens een CoderDojo maken jongeren tussen de 7 en 17 jaar kennis met digitale vaardigheden en leren zij op een eenvoudige en speelse manier programmeren, websites en apps maken en nog veel meer. De organisatie van de Dojo’s in Leeuwarden is in handen van Connect.frl, waarin partijen als Achmea, Aegon, CJIB, ING, NDC Mediagroep, MCL zijn verenigd. Iedere maand verzorgen zij op een zaterdag een CoderDojo in de Blokhuispoort.
''De gemeente Leeuwarden heeft de ambitie om bedrijven in de IT sector aan zich te binden”, vertelt wethouder Henk Deinum. “Met goed opgeleid arbeidspotentieel dat over de juiste vaardigheden beschikt, proberen we bedrijven te behouden en aan te trekken. Door CoderDojo kunnen we kinderen op vroege leeftijd al interesseren voor het IT vak en daarmee kansen bieden voor de toekomst. Vanuit de gemeente hebben we daarom een jaar geleden het initiatief genomen om samen met Ziggo en Connect.frl ook in Leeuwarden een CoderDojo op te richten.”
Jong talent
“Op scholen wordt veel te weinig aandacht aan IT besteed,” zegt Carel Frik, vrijwilliger van het eerste uur bij de Dojo in Leeuwarden: “En dat terwijl IT overal aanwezig is, zoals in stoplichten of zelfs in de magnetron. Wij willen kinderen al vroeg leren hoe dit werkt. Zo hebben wij een heel leuk programma voor kinderen tussen de zeven en elf, die leren werken met Scratch (online leerprogramma, red.). Oudere kinderen leren wij werken met html of Javascript. Het is onbetaalbaar om te zien hoe enthousiast ze zijn. We hebben in een CoderDojo van twee uur een kwartiertje pauze, maar veel kinderen hebben na twee minuten hun drinken al op en gaan alweer aan de slag omdat ze het zo leuk vinden. Aan het eind van elke Dojo laten de kinderen zien wat zij hebben gemaakt en hebben wij pizza voor iedereen.”
Ziggo is een belangrijke ondersteunende partij voor de CoderDojo's. Marieke Dekker, hoofd Corporate Affairs van Ziggo benadrukt het belang van CoderDojo: “Met CoderDojo laten we kinderen kennismaken met techniek en programmeren en daarmee met een kansrijke richting op de arbeidsmarkt. We geloven in de kracht van werk. Werk hebben doet veel voor jongeren. Het geeft ze de ruimte om verder te ontwikkelen, biedt perspectief en daarmee een toekomst. Het gaat er ons om eigenschappen te stimuleren die bij ondernemerschap passen, zoals experimenteren, samenwerken en met een open blik kijken en doen.”
Vrijwilligers
De Dojo’s zijn gratis toegankelijk en zitten vrijwel iedere maand al gauw vol met zo'n zestig kinderen. De ene helft is al ervaren door deelname aan eerdere Dojo's, de andere helft is nieuw. “We hebben komend jaar nog leuke dingen in petto,” zegt Frik: “We zijn Scratch bijvoorbeeld verder aan het vormgeven”. Daarnaast wil de organisatie vanwege de populariteit binnenkort tweewekelijks Dojo's gaan organiseren. “Momenteel hebben wij zo'n veertig vrijwilligers, onder andere studenten en docenten van de NHL. Daar zijn wij heel blij mee, maar we hebben er altijd meer nodig”.