De toekomst is wat wij er vandaag van maken

Wat hebben Max Verstappen, Enzo Knol en Martin Garrix gemeen? Simpel: ze zijn jong, stralen een ongekende energie uit en zijn de beste in wat ze doen. Ze zijn alle drie op heel jonge leeftijd doorgebroken en zijn de absolute idolen van nu. Zo behaalde Max Verstappen, 18 jaar, een dik verdiende 4de plaats in de GP van Amerika. Hij was niet te passeren en de wijze hoe hij het gevecht met grote namen als Vettel, Raikkonen, Kvyat en Ricciardo aanging, was van een ongekend niveau. Vraag aan je kinderen wie Enzo Knol is of Google op Knolpower en er gaat een wereld voor je open.

Deze jonge gast van net 22 jaar heeft een vlog op youtube waar dagelijks vele honderdduizenden kids naar kijken en met bijna een miljoen abonnees is hij een absolute ster voor een nieuwe generatie. Of neem Martijn Garritsen, 19 jaar, bekend als DJ Martin Garrix; nu al de op twee na beste DJ ter wereld. Hij heeft op de MTV EMA 2015 in Milaan een award gewonnen in de categorie Best Electronic. De Nederlandse dj liet hiermee Avicii, Calvin Harris, David Guetta en Major Lazer achter zich. Deze jonge, getalenteerde en gepassioneerde mensen streven, ogenschijnlijk met het grootste gemak, de gevestigde orde voorbij.

Het succes van deze jonge mensen doet me denken aan de kansen en het succes waar ik zelf elke dag van mag genieten. De start hiervan lag bij mijn ouders. Het was midden jaren tachtig en ik was tien jaar en wilde dolgraag een Commodore homecomputer. In die tijd kostte zo’n Commodore 64 zo’n 699 gulden. Vergelijkbaar met een dikke 1500 euro vandaag de dag.  Voor mijn ouders  – vader verkoper van gereedschappen; moeder huisvrouw – betekende de investering letterlijk een jaar niet met het gezin op vakantie. Er waren nog allerlei andere redenen om het niet te doen, maar ze deden het wél. Omdat ze door hadden dat het hier niet om een bevlieging ging, maar om iets dat voor mij veel meer kon betekenen. Ze hebben het destijds zó goed gezien!

De toekomst is wat wij er vandaag van maken. Heb je kinderen? Kijk dan naar hun talenten en investeer erin. Geef ze de mogelijkheden en ruimte om, net als de ouders van Verstappen, Garritsen en Knol gedaan hebben, buiten de geijkte paden en wegen te denken en doen. En heb je een bedrijf: investeer dan in jong talent en geef deze dames en heren ruimte en biedt ondersteuning.

Natuurlijk weet je zowel bij je kinderen als bij het aantrekken van nieuw talent vandaag niet waar het succes van morgen zit. Echter: iedereen zal het met me eens zijn dat alleen al het kunnen bieden van mogelijkheden een voldoening geeft waar niets tegen opgewassen is.

Nog zo’n voorbeeld: de ouders van Wesley Snijder, die er naar ik begrijp letterlijk alles aan gedaan hebben om zijn talent tot wasdom te laten komen. Ook mijn vrouw en ik staan tegenwoordig langs de lijn, terwijl zoon Mats zich helemaal uitleeft op het voetbalveld. Stiekem hoop ik natuurlijk dat hij een nieuwe Messi wordt. En zou hij het ver schoppen, dan zijn we er voor hem. Maar: ook wanneer dat niet gebeurt is dat het geval!  Veel belangrijker is immers dat hij loopt te genieten. Dat hij leert wat winnen is én verliezen. Dat hij leert hoe fijn het is iets met passie te doen. De toekomst is wat wij er vandaag van maken.

Delen via

Ate van der Meer

Snakeware

Internet en Marketing specialist
Ate van der Meer is Marketing specialist en medeoprichter van Snakeware, een technologie en web ontwikkelingsbedrijf met kantoren in Sneek, Amsterdam, Riga en New York. Ate denkt graag outside the box om creatieve oplossingen mogelijk te maken en is een zeer ervaren internet strateeg en communicatiespecialist, innovator en marketeer. Ate zijn bevindingen leest u met vaste regelmaat in OF magazine. Wilt u ook de andere columns van Ate lezen? Kijk dan op zijn eigen OF’s specialisten forum.