Op Zoek

Waar ben je nou eigenlijk naar op zoek? Zakelijk gezien heb je daar wellicht niet gelijk een antwoord op. Dat is jammer, want waar draait het nou eigenlijk allemaal om? Omzet draaien toch? Een aantal weken gelden werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan een ontbijtnetwerkbijeenkomst van de commerciële netwerkclub ‘Oldenhove’ in Leeuwarden. Kwart voor zes opstaan om vervolgens rond zeven uur te verschijnen in Leeuwarden op de bijeenkomst is eerlijk gezet normaliter niet echt mijn ding.

Maar ik was blij verrast.  Het is een leuke club met interessante ondernemers met doelgericht commercieel netwerken als motto. Tijdens het ontbijt werd een presentatie gehouden. Tijdens zijn afsluitende woord stelde de voorzitter ons die ene vraag: Waar ben je naar op zoek deze week?

Als ‘oprjuchte fries’ en als gast van deze club ben je natuurlijk terughoudend. In gedachten is je antwoord dat je niet echt op zoek bent op dit moment. Het gaat toch goed? En we hebben het druk! Nee, dacht ik. Dat klopt helemaal niet. Als ondernemer  ben ik namelijk altijd op zoek naar nieuwe opdrachtgevers! Dat heb ik dus maar geroepen ook. Ik heb aangegeven dat wij als accountantskantoor onze zaakjes goed op orde hebben en dat we natuurlijk altijd op zoek zijn naar leuke nieuwe klanten die kunnen bijdragen aan ons werkplezier en vooral ook aan onze omzetrealisatie. ‘Unlike Me’ om het zo maar te zeggen, en ik kan je mededelen dat het achteraf wel een goed gevoel gaf.

Als ik hier later opnieuw over nadenk kom ik tot de conclusie dat we te weinig uiten dat we daadwerkelijk op zoek zijn naar nieuwe relaties. Neem bijvoorbeeld het schrijven van deze column, waarom doe ik dat eigenlijk? Mijn insteek in eerste instantie is om de lezer iets mee te geven waar hij iets aan heeft. Maar ja, eigenlijk schrijf ik de column toch gewoon om ook nieuwe klanten binnen te halen… Waarom zeg ik dat dan niet. Weer die valse bescheidenheid die om de hoek komt kijken.

Afgelopen week kregen wij collega's van een concurrerend kantoor op bezoek, ‘concullega's’ zeggen we dan. Dat kan toch niet? We zijn óf collega's óf concurrenten. We zijn toch vooral ook in gesprek gegaan om te kijken hoe de concurrent het doet in de markt. Na afloop hebben we geen vervolgafspraak gemaakt terwijl ik proefde dat er eigenlijk meer besproken had moeten worden. Toen heb ik de telefoon gepakt en opgebeld met de vraag ‘wat willen we nou echt van elkaar?’

Duidelijkheid verschaffen over wat je wilt is denk ik de Eyeopener van dit stukje. Voor mij werd dat duidelijk toen ik tijdens de ontbijtnetwerkbijeenkomst geconfronteerd werd met de vraag: ‘Waar ben je zakelijk gezien naar op zoek?’ Mijn antwoord is: Wij zijn op zoek naar nieuwe klantrelaties, die los van natuurlijk meer omzet, ook iets in positieve zin toevoegen aan de werkvreugde binnen ons bedrijf. Waar ben jij  naar op zoek?

Delen via

Gerke Wispelwey

Buro360

MKB Adviseur & meedenker
Gerke Wispelwey is Ondernemer, MKB Adviseur, Strategie en Business planner, Accountancy specialist, zakelijk Mediatior en Meedenker. In het dagelijks leven is Gerke werkzaam als MKB Adviseur en tevens Commercieel Directeur(DGA) bij Buro360 Adviseursen Accountants te Leeuwarden. Voor vragen aan Gerke kunt u contact zoeken via 06-25090107 of mail Gerke. De colums van Gerke worden ieder kwartaal gepubliceerd in OF magazine en via zijn eigen Specialisten pagina.