Column; Wat zou Steve doen?

Na weken van zon op een Zuid-Europese bestemming zit ik hier weer fris achter mijn bureau in Sneek, klaar voor alle mooie zaken die gaan komen. En met goede voornemens. Die had ik voor de vakantie al, overigens. Het leek me inspirerend om eens na te denken over de zaken die ik anders zou kunnen gaan doen. Bij wijze van food for thought had ik een managementboek met een veelbelovende titel meegenomen: ‘Masterclass Steve Jobs’ prijkte er op de omslag. ‘7 principes voor succes’ en ‘Think different’ deden voor mij de rest. En het was nog van een ‘award winning and bestselling author’ ook.  Dat werd genieten geblazen.

Nou, dat genieten kwam maar langzaam op gang. Je kent dat wel, vooral van Amerikaanse managementboeken; dat je je door de eerste pagina’s met superlatieven heen moet worstelen om langzaam een verhaal te ontdekken. Of in dit geval, die 7 principes voor succes die mij waren beloofd. Wat me opviel bij dit boek was dat de kern alleen maar bestond uit jezelf de vraag te stellen ‘Wat zou Steve doen?’

Ik dacht: echt? Is dat wat succes maakt, brengt of is? Je bij alles afvragen wat Steve zou doen? Want een korte samenvatting van dat wat Steve Jobs had gedaan was nou niet echt hoopgevend: je eigen kind negeren, vrouw in de steek laten, compagnon benadelen, werknemers kleineren, iedereen tegen je in het harnas jagen. Zo ongelofelijk arrogant en eigenwijs zijn dat je je eigen bedrijf uitgekickt wordt. Geen meubels in het huis, want niets is goed genoeg en dus zittend op de vloer je eten verorberen. Niets van een ander aannemen en alleen je eigen ideeën doordrammen en ja, dan uiteindelijk, omdat het wel een keer goed moet gaan, breek je door en groot ook en zit je fantastisch doch alleen bovenop de apenrots. “Succes Steve”, zou ik zeggen, ik kies liever m'n eigen weg.

Mijn advies voor succes hoef je niet in een dik boek te verstoppen achter 7 zogenaamde principes. Nee, het kan allemaal zoveel makkelijker. Je bent immers net terug van vakantie! Dus neem de tijd om te kijken en te luisteren naar de mensen om je heen. Of dit nu je kind, partner, vrienden, collega’s of familieleden zijn. Zet een lach op je gezicht, straal zelf een beetje energie de wereld in en sta open voor de kansen die voorbij komen. Ik weet zeker dat een open houding en zaken als samen, delen en positieve energie je veel succes zullen brengen.

Think Different!

Delen via

Ate van der Meer

Snakeware

Internet en Marketing specialist
Ate van der Meer is Marketing specialist en medeoprichter van Snakeware, een technologie en web ontwikkelingsbedrijf met kantoren in Sneek, Amsterdam, Riga en New York. Ate denkt graag outside the box om creatieve oplossingen mogelijk te maken en is een zeer ervaren internet strateeg en communicatiespecialist, innovator en marketeer. Ate zijn bevindingen leest u met vaste regelmaat in OF magazine. Wilt u ook de andere columns van Ate lezen? Kijk dan op zijn eigen OF’s specialisten forum.