Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong Inaday Merken en Patenten Patenten en merken adviseur

Bas-Jan 't Jong van Inaday Merken en Patenten uit Heerenveen is Ondernemer, Nederlands en Europees octrooigemachtigde, adviseur over alles met betrekking tot patenten en merken, no-nonsense, helder en transparant. Bas-Jan is werkzaam bij en tevens mede eigenaar van Inaday Merken en Patenten en verzorgd ieder kwartaal een column in OF magazine op zijn specialistenforum op de OF site. Voor vragen aan Bas-Jan kunt u contact opnemen via 0513 820106 of per mail. Meer informatie is ook terug te vinden op de website van Inaday.

Snelle Jelle en Vlugge Japie – mag dat?

Sommige grote supermarkten haken met hun huismerken nadrukkelijk aan bij bekende A-merken. Tot voor kort liet men vooral de verpakkingen op elkaar lijken, tegenwoordig deinst men er ook niet voor terug om aan te haken bij de merknaam. Is dat dan een staaltje goede marketing of juist ongegeneerd meeliften op het succes van de bekende merken? Wat mag er wel en wat niet?

 

Met dezelfde styling meeliften op de reputatie van het A-merk. Dit aanhaken is vele fabrikanten een doorn in het oog, maar ruzie maken met de grote supermarkt is gevaarlijk, gezien de grote commerciële belangen. Vaak worden de relletjes intern geblust, maar soms komt het toch tot een rechtszaak.

 

Toen Albert Heijn in 2005 de zoveelste look-a-like introduceerde was voor Unilever de maat vol en stapte het naar de rechter. Unilever kreeg toen echter maar bij twee van de twaalf producten gelijk: de pindakaas met lichtblauwe dop (een toen nog gekke kleur voor light pindakaas) en het kuipje huismerkmargarine met letterlijke teksten van het Blue Band-kuipje werden als inbreuk bestempeld. Bij de andere verpakkingen zouden de kleuren de smaak aangeven. De consument zou daarom de kleur niet herkennen als merk. Met dit vonnis werd de deur wijd opengezet om vrijelijk aan te haken bij A-merken.

 

Gelukkig voor A-merkeigenaren, die veel investeren in het registreren en bewaken van hun merken, kwam het Europese Hof met een correctie. Het Hof bepaalde in de Carbonell-zaak (het beroemde rode olijfolieblik)  dat gebruik van een vergelijkbare verpakking merkinbreuk was. De Nederlandse rechter bepaalde daarna dat het gebruik van de kleur geel, witte letters, de blauwe band en afbeelding van de koekjes op dezelfde plek op de verpakking teveel leek op de TUC-verpakking.

 

Volgens de rechter gooien supermarktklanten producten vaak min of meer op de automatische piloot in hun winkelwagen, denkend dat dit het A-merk is of uit dezelfde fabriek komt, of dat het product wel ongeveer dezelfde kwaliteit zal hebben. Visuele aspecten zoals kleur en opmaak zijn doorslaggevend bij de aankoop, op de naam wordt minder gelet. Dit vonnis was dus een overwinning voor de fabrikanten van A-merken.

 

Toch blijven sommige supermarkten nog steeds bewust aanhaken bij A-merk producten, waarbij de Lidl misschien wel ‘topscorer’ is. Zo verkoopt Lidl ‘Brommerdrop’, een naam (en verpakking) die, waarschijnlijk niet geheel toevallig, erg sterk lijkt op die van Autodrop. Ook hebben ze ‘Duetti’ chocopasta (à la Duo Penotti), Shirley’s whiskycream (Baileys) en nu dus ook ‘Vlugge Japie’ reepkoeken (Snelle Jelle). Of dit in de praktijk ook tot verwarring leidt bij de klanten is de vraag en het criterium waar het in feite om draait. De vraag is zelfs of de naam Vlugge Japie wel zo gelukkig is gekozen; het is immers de naam van een personage uit Bassie & Adriaan.

 

Ook al komen supermarkten door de grote commerciële belangen meestal met dit kopieergedrag niet in problemen, als MKB’er kun je beter maar wat meer afstand nemen. Vaak zijn de namen en het design van de verpakking als merk of model geregistreerd. Als kleinere onderneming delf je dan snel het onderspit als je te dicht aanhaakt bij het design van bekende verpakkingen.

 

Het is dan ook verstandig om vóórdat je een nieuw product of een nieuwe naam lanceert, eerst laat onderzoeken of je daarmee niet in iemands vaarwater komt. Zo voorkom je dat je veel energie en kosten steekt in een product wat je uiteindelijk niet mag verkopen.

Onze specialisten
Sandra Arkesteijn foto close up grijs
Sandra Arkesteijn
Arkesteijn
Marketing & strategie
Tine zw-wit
Tine van Knijff-van Hijum
Kijk op Uitgevers/OF
(Hoofd)redactie
foto Sicco
Sicco Huisman
Rabobank
Duurzaam ondernemen
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Tandarts-Implantoloog-Frank
Frank Post
Kliniek Tandheelkunde Sneek
Tandheelkunde en Healthcare
Wim behage Accent Automatisering Sneek
Wim Behage
Accent Automatisering
ICT-specialist
Jaap Adamse - Meneer Regezma BV
Jaap Adamse
Meneer Regezma BV
Re-integratie en Gezondheidsmanagement
Bas-Jan 't Jong Inaday merken en patenten Heerenveen
Bas-Jan 't Jong
Inaday Merken en Patenten
Patenten en merken adviseur
Jan-Willem-Sietsma-Technaut
Jan Willem Sietsma
Technaut
Duurzaam ondernemen