“Het idee is eigenlijk heel grappig organisch ontstaan”, zo leggen broers Jan en André Adema uit. “Tiny Houses – kleinschalige duurzame huisjes waarin je op bijzondere locaties kunt recreëren in de natuur – zijn internationaal een trend. Maar je merkt wel dat er vooral erg veel over wordt gesproken, zonder dat er echt iets wordt ondernomen”, aldus André, die in het verleden betrokken was bij bekende bedrijven als Endemol, Blue Circle en Talpa en nu met zijn eigen iLikeMedia Group mediakennis en ‘content (verhalen)’ biedt.
“Voor een deel is het een idealistisch concept”, zegt broer Jan, in het dagelijks leven licht specialist in duurzame Led-concepten (IdFrm). Hij benadrukt het sociale aspect van het concept. “Je kunt samen met lokale ondernemers, overheden en anderen een kleinschalige buitenplaats ontwikkelen zodat mensen op een duurzame manier kunnen recreëren, midden in de natuur, maar waarbij ze tegelijkertijd het DNA van een bepaald gebied leren kennen; de verhalen, de geschiedenis. Die beleving die je met elkaar creëert is het leukste. Je moet het met z’n allen doen uit enthousiasme. Dan zal vanzelf blijken dat het ook economisch gezien interessant is.”
André: “Ons concept is gebaseerd op drie pijlers; een economische, een ecologische en een sociale. Economisch is het haalbaar wanneer je erin slaagt om van onder op mensen aan je te verbinden. En dat is precies waarom wij dit zo leuk vinden.”
De broers werken bij Tiny-Town dan ook graag samen met anderen, zoals de Fries-Zweedse architect Alex van de Beld (ALB Surroundings) en Marcel Stinstra van Stinstra kozijnen.
Noordoost Fryslân wordt door de initiatiefnemers gezien als een ideale startplaats. “Een prachtig gebied, met een schitterend landschap en veel saamhorigheid onder de mensen”, aldus Jan.
Lees het gehele verhaal in editie 3 van Ondernemend Friesland Magazine (OF), of kijk voor meer informatie op de website.