Core business ‘De Heilige Koe’

Stefan van der Veer van Auto Schat in Bergum is allesbehalve pessimistisch. “Er komt een moment dat het vertrouwen in de economie terugkeert, dat kan niet anders”, zegt hij. “Het zijn golfbewegingen. Economische dalen worden opgevolgd door economische pieken. Dat is een wetmatigheid.” In een markt onder druk is het volgens Van der Veer meer dan ooit noodzakelijk om je te onderscheiden. “Dat doen wij door ons te profileren als een allround dienstverlener. We denken niet in producten, maar in mobiliteitsoplossingen. Niet alleen voor de consument, maar ook voor het bedrijfsleven. Volgens het ‘one stop shop’-concept bieden wij diverse diensten onder een dak. We hebben hier alles in huis: showroom en werkplaats, maar ook een onderdelengrossier, belettering, schadeherstel, een poetsafdeling. Ontzorgen is erg belangrijk. Zo doen we bijvoorbeeld in de zomer en aan het einde van het jaar onderhoud aan bestelbussen van bedrijven. Als het werk weer begint, dan zijn de wagens helemaal nagekeken en van binnen en buiten schoongemaakt.” Ook duurzaamheid is belangrijk, zo vervolgt Van der Veer. “Een ondernemer moet in offertes steeds vaker aangeven op welke manieren hij maatschappelijk verantwoord onderneemt. Als je de co2 uitstoot kunt reduceren, dan is dat een belangrijk pluspunt. Ook op dit gebied helpen wij onze klanten.”

 

Ontwikkelingen

 

Rob Faber van Autoschade Posthuma in Leeuwarden stelt gelaten vast dat de Nederlander veel minder autokilometers per jaar maakt. “Het klinkt cru, maar als er minder wordt gereden dan is er ook minder autoschade”, zegt hij. “Verder is wagenpark veiliger geworden. Denk aan ABS en speciale sensoren. Ook de rotondes die je overal ziet, hebben geleid tot minder schades. En tenslotte houden automobilisten zich beter aan de wettelijk toegestane snelheid nu er fors moet worden betaald voor te hard rijden.” Faber zocht uitbreiding in andere segmenten, waaronder schadeherstel van caravans en campers en spuitwerk van boten en keukens. Daarnaast investeerde hij in een robotsysteem, waarmee een forse efficiencyslag is gemaakt, en ging hij de samenwerking aan met een tweetal autobedrijven. Ook Faber noemt ontzorgen een belangrijke kwaliteit. “Als de auto niet meer rijdbaar is na een crash, dan zorgen wij voor een vervangende auto of brengen de klant weer thuis. Daarna nemen we contact op met de verzekeraar en zorgen ervoor dat de auto indien mogelijk weer in de oude staat wordt hersteld. Hoe de markt er over een jaar uit ziet? Daar is geen pijl op te trekken. Veel ontwikkelingen hebben we niet in de hand. Ik kan bijvoorbeeld geen schades creëren…”

 

 

 

 

 

 

Klant

 

Sjoerd Boersma van Douma Bedrijfswageninbouw en Bedrijfswageninrichting ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. “Er wordt veel gemopperd omdat het crisis is, maar daar schiet je niets mee op. Zonde van je tijd, want de situatie verandert er niet door. Die energie kun je veel beter gebruiken om op te zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden.” Het Leeuwarder bedrijf, waarvan hij samen met Willem Douma de directie vormt, verzorgt de inbouw en inrichting van bedrijfswagens (in aluminium, metaal en hout) voor ondernemingen in verschillende branches. Eerder dit jaar investeerden ze in een computergestuurde CNC freesmachine (“we noemen hem Robbie”), waarmee uiterst efficiënt hoogwaardige producten worden gefabriceerd voor de inbouw. “Dat scheelt ons veel tijd”, zegt Boersma. “We kunnen nu extra opdrachten aannemen. Daarom hebben we onze bedrijfsruimte inmiddels vergroot. Het vloeroppervlak is verdubbeld en er is een extra afgesloten parkeerterrein om de hoek, zodat we meer wagens kunnen stallen en inrichten.” Lachend: “Robbie is een prima collega, die ons veel werk uit handen neemt. Alleen jammer dat ‘ie niet zo spraakzaam is en nooit koffie zet…”

 

Blij

 

Niels van der Veen van Profile Tyrecenter Friese Banden Service is blij met de nieuwe Europese wetgeving voor marktwerking in de autobranche. Hij doelt hiermee op de ‘Monti-wet’, die per 1 juni 2013 officieel van kracht is. “Wij mogen nu onderhoud uitvoeren aan auto’s zonder dat de fabrieksgarantie van het voertuig vervalt”, zegt hij. “Dit is voor ons bedrijf een grote kans. Wij doen nu al veel auto onderhoud op onze vestigingen, maar door de nieuwe wet voorzien we in dit segment een sterke groei in de nabije toekomst. Zowel in de particuliere als in de zakelijke/lease/fleet sector. We hebben alle middelen en kennis in huis om dit ook te kunnen realiseren. Onze vestigingen in Leeuwarden, Heerenveen, Sneek en Drachten zijn uniform in het aanbieden van services en producten. Van banden tot onderhoud, APK en aircoservice. Het zijn allround garagebedrijven voor ieder automerk.” Hij vervolgt: “Het traditionele dealernetwerk dunt langzaam uit, terwijl het netwerk van Profile Tyrecenter alleen maar groeit. Mensen zijn vandaag de dag op zoek naar gemak en willen duidelijk inzicht in de kosten. Daar spelen wij op in met ons beleidsplan ‘The Delighted Customer’. De klant staat centraal, niet de auto, het merk of andere zaken.”

Delen via

Vergelijkbare berichten