Crisis in de omzet

De laatste jaren zit ik als gesprekspartner en adviseur veel aan tafel bij ondernemers en praten we in het kader van de jaarrekening onder andere over omzetontwikkeling. Bijna overal is er sprake van een dalende trend. Kortom: er is sprake van een crisis in de omzet.

 

 

Hoe daar mee om te gaan? Banken willen geen geld meer uitlenen, de overheid is lamgelegd. Er zijn grootheden aan het werk die door ondernemers niet te beïnvloeden zijn. Velen kruipen in hun schulp en zeggen: ‘we kunnen beter niets doen en gewoon wachten op betere tijden’. Bullshit!….. . Sorry, die zag je misschien niet aankomen. Het schoot er uit, maar het zit me dan ook hoog. Ik adviseer ondernemers om het vooral niet rustig aan te doen. Nu is het de tijd om te acteren en te laten zien dat je een echte ondernemer bent!

 

 

Veel markten zijn een commodity geworden, met andere woorden: je product of dienst is bijna overal op de hoek te koop. De vraag is dus: hoe krijg ik mijn aanbod bij de juiste vragers. Hoe creëer ik onderscheidende toegevoegde waarde voor mijn klanten?

 

 

Opnieuw nadenken over je eigen positie binnen je eigen markt is dus een vereiste. Nadenken over je strategische keuzes en de daarbij horende marktposities en marketing… Creëer merkbeleving. Op het moment dat je als bedrijf je eigen toegevoegde waarde vindt zul je zien dat de crisis in de omzet verdwenen is.

 

 

Als relatief kleine ondernemer (tenzij je een multinational bent) heb je altijd iets dat de grote jongens niet hebben: namelijk persoonlijkheid. Zeer waarschijnlijk zit de onderscheidende toegevoegde waarde binnen je eigen bedrijf in je eigen persoonlijkheid of in dat van je personeel. Gebruik dat dan ook en communiceer die toegevoegde waarde ook naar de klant! Crisis in de omzet zit tussen de oren. Ga weer ondernemen met alle problemen van dien. Dat deden we met zijn allen een paar jaar terug toch ook al…

 

Gerke Wispelwey

Medeondernemer

 

 

Gerke@B360.NL

 

Delen via

Vergelijkbare berichten