De 5 grondbeginselen van OF

Misschien kent u het aloude gezegde in marketing? Dat ongeveer twintig procent van geïnvesteerd budget voor reclame effectief is? Grootste probleem was decennialang dat de reclamemakers niet of nauwelijks konden aangeven wélke twintig procent dat dan was. Tja. Knap eigenlijk van de old school reclamemakers, om met die propositie dan tóch goed geld te verdienen. De tijden zijn veranderd. Door de komst van het internet en Google Ads is vrijwel alles meetbaar. En kan er zeer gericht en meetbaar aan marketing worden gedaan. Is offline marketing dan helemaal verdampt. Nee natuurlijk. Denk aan events. Tot voor kort een bloeiende industrie. En zoom eens in op het regionale zakenblad. Specifieker: het ‘merk’ Ondernemend Friesland. Wat zijn de pijlers waarop dat merk rust? Een kijkje in de keuken.

De OF, die u nu in handen heeft, is eigenlijk een sponsored magazine. Het idee is: wij maken verhalen over ondernemen in deze regio, met alles wat daarbij komt kijken en wij verspreiden dat onder managers, bestuurders en ondernemers in deze regio. Adverteerders betalen ons hiervoor. Zij sponsoren ons. Een gemakkelijke formule zou je zeggen. Maar ho eventjes; er komt wel wat bij kijken. De kunst is natuurlijk te zorgen dat die verhalen ook gelezen worden. Verhalen waarin een “journalist” klakkeloos de promotionele monoloog van een enthousiaste ondernemer heeft opgetekend worden al snel saai. Bij OF doen we dat dan ook een beetje anders. Wij zijn geen almanak voor afgrijselijke advertorials, maar willen samen met onze sponsors een journalistiek product maken. De 5 regels die wij daarvoor hanteren treft u op de pagina hieronder.

De 5 grondbeginselen van OF

1. Aantrekkelijke verhalen

Ondernemers hebben meestal weinig tijd. De stapel `te lezen’ lectuur of literatuur groeit snel. OF wil gelezen worden! Dit is waarom we kiezen voor niet al te grote lappen tekst, maar voor bondige bedrijfsreportages, met veel tussenkoppen, persoonlijke citaten van ondernemers, extra informatie in kadertjes en veel aandacht voor foto’s.

2. Pas op voor (alleen maar) positieve boodschappen

Als journalistiek medium zijn wij echter óók op zoek naar het persoonlijke verhaal. Wat is je ambitie? Wat gaat goed, wat gaat minder? Waar heb je van geleerd? Lezers vinden dat soort zaken interessant. Daarom vragen wij ernaar.

3. Persoonlijke verhalen

Dit sluit aan op punt 2. Sommige ondernemers vinden het niet relevant om persoonlijke dingen te zeggen. Het zou `niet zakelijk’ overkomen. Dat is een misvatting. Bedrijven worden áltijd geassocieerd met mensen. En het persoonlijke verhaal achter een ondernemer is altijd interessant!

4. Koppen en tussenkoppen

Een goede kop (titel) boven het verhaal is zeer belangrijk. Want een goede kop trekt lezers. Goede richtlijnen voor een pakkende kop: verrassende citaten, nieuwsgierig makend en vooral ook: kort en krachtig! Ook de tussenkop verdient aandacht. Een tussenkop is geen paragraaf-titel, zoals in een rapport of businessplan. Maar bij voorkeur een prikkelend woord waarmee de lezer wordt verleid om verder te lezen.

5. De kracht van het plaatje

Onze fotograaf is geen bureauman. Hij komt graag bij bedrijven langs. Is ie er weer even uit. Maar, dikwijls heeft een ondernemer zélf al een foto, die persoonlijk is en daarom meer impact zal hebben. Schroom niet om deze plaatjes met ons te delen. Wie met een echt leuke foto komt, waar een leuke anekdote aan vast zit, maakt sowieso kans op gratis publiciteit. En dat is weer mooi meegenomen.

Ideeën, suggesties, opmerkingen?
mennobakker@of.nl

Delen via

Vergelijkbare berichten