De beleving van een merk

december 22, 2014

De handen ineen
In Hijum spreekt OF met vijf vertegenwoordigers van MerkMakers. Johan Vos, Peter van den Broek, Wytze Visser, Natasja Kesteloo en Ate van der Meer. Allemaal met hun eigen specialiteit binnen het collectief en allemaal uitermate gepassioneerd over hun vak. Visser neemt het woord over het ontstaan van MerkMakers. “De markt is veranderd”, vertelt hij. “Twintig jaar geleden gebeurde alles binnen de vier muren van het reclamebureau, maar doordat de techniek en de maatschappij verandert, zoeken mensen elkaar nu steeds meer op om een product te maken. MerkMakers is hierin een voorloper, één van de eerste officiële partnerschappen, waarbij we met z’n allen in een bedrijf stappen en de verplichting hebben om het beste voor elkaar te doen. Zo bieden we verschillende disciplines aan vanuit één bedrijf.” Vos vervolgt: “Alle disciplines binnen de marketing- communicatiewereld zijn bij MerkMakers vertegenwoordigd. Online, packaging design, evenementen, noem maar op. En afhankelijk van de wens van de klant, zet je die disciplines in. Niet iedereen wil het complete pakket, maar we hebben het wel in de club zitten. Het is ook makkelijk communiceren met de klant, want je hebt met één partij te maken, niet met een hele groep. We merken dat dat heel erg goed werkt.”

Zin, ziel, zaak
Het begrip ‘merk’ is zeer breed inzetbaar. Bedrijven zijn een merk, instanties zijn een merk, maar ook personen kunnen een merk zijn. En bij al die merken hebben mensen een bepaald gevoel. MerkMakers probeert dat gevoel, de beleving, over te brengen met de slogan ‘zin, ziel, zaak’. “Het is hierbij belangrijk dat je dan dicht bij de waarheid blijft”, vertelt Van der Meer. “We gaan geen façade voor je oppoetsen. Je moet iets creëren wat bij het merk past. Daarvoor moeten we ons eerst onderdompelen in het bedrijf, als het ware aan het infuus bij de klant. Proeven, erheen gaan en kijken hoe het erbij staat.” Het is een tactiek die mede dankzij de jarenlange ervaring van de verschillende onderdelen binnen MerkMakers goed werkt. “Door je ervaring en door te opereren als een team, ontdek je al heel snel waar ‘het’ zit”, vertelt Van den Broek. “Vaak heb je al binnen een half uur een idee van welke kant het op gaat. Daar zijn we allemaal gevoelig voor. Die beleving, het uitdragen ervan, daarmee staan we op en gaan we naar bed.”

De beleving die MerkMakers zo waardevol acht, moet wel uit een oprechte hoek komen. Op welke manier het merk ook in de markt gezet wordt, het moet passen bij het bedrijf of de persoon. “Soms moeten we de mensen sturen, ja”, aldus Kesteloo. “Je mag zelf bepalen wie je wilt zijn, maar het moet kloppen. Stel je huurt een artiest in voor een bedrijfsfeest, dan moet die artiest passen bij het bedrijf. Het moet niet zo zijn dat je een band inhuurt, juist omdat je het zelf zo leuk vindt. Als je personeel dan gillend wegloopt, heb je je doel niet bereikt.” Het betekent dat MerkMakers niet zomaar iedere klus aanneemt. “Soms moeten we inderdaad ‘nee’ verkopen”, vertelt Van der Meer. “Waar je ‘ja’ op zegt, daar moet je ook volledig achter staan. Liever twee klanten die supertrots zijn op wat we creëren, dan tien die dat niet zijn.”

De volgende generatie

MerkMakers heeft de blik ferm op de toekomst gericht en wil de verbintenis tussen de verschillende reclame-disciplines gebruiken om jong talent op te leiden. Er is behoefte aan vers bloed en volgens Visser is MerkMakers een ideale plek om te beginnen. “We kennen het klappen van de zweep”, vertelt Visser. “We zoeken zelfstandige mensen die onder de vlag van MerkMakers iets willen betekenen. We hebben hier een prachtige leerschool, het is bijna een soort meester-leeringsysteem.” Vos onderstreept de woorden van Visser. “Het is meer dan een samenwerking. Als ik zie hoe wij werken, ben ik elke ochtend weer blij om mijn collega’s te zien en om samen mooie dingen te ondernemen en te maken.”

Het is een onvervalste oproep aan jong talent; wie van toegevoegde waarde denkt te zijn voor de synergie binnen MerkMakers, mag zich melden. Het bed ligt gespreid.

Delen via

Vergelijkbare berichten