De gretigheid van GK Producties

november 13, 2012

Het vastleggen van de Engels-Amerikaanse gitaarvirtuoos zit er voorlopig niet in. Dat beseft Jens ook wel. Maar hé, dromen mag. Dat houdt hem gretig. Het is de mede-eigenaar van GK Producties ten voeten uit. Hij is jong, ambitieus en zit nog vol wensen. Net als zijn oudere zakenpartner Jan Gaastra (55).

Jan is een paar dagen aan het bijkomen in Turkije. De twee hebben net de feestelijke opening van het Zaailand in Leeuwarden erop zitten en zijn moe. Ze trakteerden de inwoners van de stad op vier dagen muziek en straattheater. The Kyteman Orchestra was een absoluut hoogtepunt. “Ik heb een kwartiertje achter op het podium kunnen staan kijken en luisteren. Het was te gek”, blikt Jens terug. “Natuurlijk organiseren we zo’n feest voor de stad en zoeken we artiesten die daarbij horen. Maar bij het boeken van de artiesten kijken we ook naar wat we zelf leuk vinden.”

 

Als mannetje van vier op Wâldrock

Jan en Jens hadden ieder afzonderlijk al een vrachtlading aan ervaring toen ze vijf jaar geleden besloten met GK Producties de handen ineen te slaan. Bij Jens zit het evenementenwerk in zijn DNA verankerd. Zijn vader Kees was de grote man achter Wâldrock. Jens struinde als mannetje van vier jaar over het festivalterrein en in zijn tienerjaren werd hij vrijwilligerscoördinator.

Jan werd op zijn veertiende door zijn vader het wereldje van de evenementen ingezogen. “We runden een radio en televisiezaak en een geluids- en lichtbedrijf. Mijn eerste echte klus was het licht doen bij The Byrds, de echte dus. Ik had het niet meer van de zenuwen. Ik was een veertienjarig mannetje.”

 

Indrukwekkende palmares

Jan en Jens maken lange dagen, zien soms hun bed maar een paar uur per nacht, maar genieten volop van de energie die ze ervan krijgen. Hoewel ze als GK Producties pas vijf jaar aan de weg timmeren, hebben de twee inmiddels een indrukwekkende palmares. Naast de opening van het Zaailand, organiseren ze onder andere het Befrijdingsfestival, Into the Grave, TedX, de huldiging van de Elfstedentocht, de Nacht van Leeuwarden, Cityproms, Loop Leeuwarden, Olderock, Winterfestival Leeuwarden en Muziek aan Zee (Harlingen).

“Wij zoeken altijd naar evenementen die wij zelf leuk vinden, maar nog missen in het aanbod. Die proberen we dan te organiseren”, verklaart Jens hun drijfveer. “Zo ging het ook met Olderock, Into the Grave, City Proms en het Winterfestival bij de Oldehove. City Proms, een crossover van klassiek naar pop, is een mooi evenement dat staat als een huis. Dat kun je zonder problemen in Utrecht of Amsterdam neerzetten en het werkt. Daar zijn we in gedachten al wel mee bezig.”

 

TT Festival Assen

Wie aan de hand van het opgelepelde evenementenlijstje denkt dat GK Producties alleen festivals voor Leeuwarden en omgeving uit de grond stampt zit er goed naast. “Het is waar; we doen veel in die stad. Maar we komen ook daarbuiten, en niet alleen voor bedrijfsevenementen”, benadrukt Jens. “Zo zijn we deze zomer op het laatste moment ingesprongen bij de organisatie van het TT Festival in Assen. Dat is vier dagen feest, met muziek, motoren en kermis. Pas vier weken voor aanvang vroegen ze ons bij te springen. Vier weken! Dat is kort dag. We hebben eerst geïnventariseerd wat er al was gedaan. Niet veel, zo bleek. We zijn meteen gaan bellen en het werd uiteindelijk een geslaagd festival, met op de vrijdag een piek van 70.000 bezoekers. Dat gaf echt een enorme kick. We zijn nu in de race om dat festival ook volgend jaar te organiseren.”

In zijn vrije tijd mag Jens graag een beetje op zijn gitaar tokkelen. Het helpt hem zich te concentreren. “Ik moet voor een overleg vaak lastige teksten doorlezen. Het helpt als ik onderwijl een beetje op de gitaar pingel en een glas rode wijn drink. Juist dan blijft de tekst hangen.”

 

Een beetje geluk

Soms heb je in de evenementenwereld een beetje geluk nodig, weet Jens. Zoals dit jaar bij de samenstelling van het programma voor het Befrijdingsfestival in Leeuwarden. De hoofdact was Racoon. De band had net een nieuwe cd én een grote hit. De mannen bracht de bezoekers bij de Oldenhove in hogere sferen. “Wij waren er precies op tijd bij”, zegt Jens. “Voor dit festival is een beperkt budget beschikbaar. Daarmee moet je zes podia vullen. De grote vraag is dan: wat is er financieel mogelijk? Op het moment dat wij Racoon boekten, hadden ze nog geen hit, dus konden wij ze voor een goede prijs boeken. Daarna ging de prijs razendsnel omhoog. We hadden echt geluk.”

Delen via

Vergelijkbare berichten