Uitgeslapen dienstverlening voor wakkere ondernemers. Het is niet voor niets het motto van Van Braak Accountants (VBA). Met als onderkop ‘Kleine details maken het grote verschil’. Want daar gaat het volgens oprichter en eigenaar Hennie van Braak uiteindelijk om in de advisering: de details. Of zoals hij het zelf zegt: “We proberen voor onze klanten altijd het onderste uit de kan te halen door voortdurend te blijven zoeken naar alternatieven.”
Maatwerk
Adviseren is maatwerk, is zijn overtuiging. Bovendien is er vaak meer mogelijk dan men denkt, voegt hij daar aan toe. “Het gaat niet om de jaarrekeningen. Als je dan pas ontdekt dat er iets niet goed is met de cijfers, dan ben je verkeerd bezig. Wanneer je als accountant en adviseur je werk goed doet, weet je dat al eerder en kan er tijdig ingegrepen worden.”
Als er snellere en betere adviezen gegeven worden, raken bedrijven minder snel in de problemen, is zijn stellige mening. Dat gebeurt nu nog veel te weinig, waardoor bedrijven er vaak veel te laat achter komen dat het water hun eigenlijk al tot aan de lippen staat. Dat klinkt als een verwijt richting zijn collega-accountants. Van Braak windt er geen doekjes: zo is het eigenlijk ook bedoeld.
Duidelijkheid
Het past bij de nuchtere en zakelijke instelling van Van Braak die hij combineert met passie voor het vak en compassie voor zijn klanten. “Wij zeggen altijd zonder omwegen waar het op staat. Dat is soms hard en confronterend, maar wel noodzakelijk. Advies en ideeënvorming, dat zijn de kurken waarop wij drijven en om dat goed te kunnen doen, is duidelijkheid noodzakelijk.” Waarom anderen niet of te laat duidelijk zijn, weet hij niet. “Wellicht hebben zij moeite met het brengen van een minder plezierige boodschap of steken ze liever meer energie in het er gelikt uit laten zien van de jaarrekening.”
Interesse in oplossingen
VBA adviseert op het gebied van bedrijfsstructuren en fiscale zaken. De klantenportefeuille bestaat voornamelijk uit ondernemers in de MKB en de agrarische sector. “Wat wij met onze klanten gemeen hebben is dat het mensen zijn die geïnteresseerd zijn in oplossing die leiden tot een beter bedrijfsvoering en waarmee ze bovendien geld kunnen sparen. Binnen de kaders van wet zijn we ook altijd op zoek naar mogelijkheden daartoe. Dat is in het belang van onze klanten. Die weten dat te waarderen.”
Groei
Hij vindt het zelf niet zo gek dat zelfs in deze economisch lastige tijd het bedrijf blijft groeien en er binnenkort nieuwe vestigingen in Franeker en Vught geopend worden. “We hebben veel werk en de agenda met afspraken blijft vol. Het mooiste is dat de meeste klanten via mond-tot-mondreclame bij ons komen. Dat is natuurlijk de beste reclame die er is. Daar kan geen enkele reclamecampagne tegenop.”
De persoonlijke benadering van klanten is daar zeker op van invloed. Van Braak: “Om dit werk goed te kunnen doen moet je een vertrouwensband opbouwen. Weten wat er speelt in het bedrijf, maar ook wat de persoonlijke drijfveren zijn van de ondernemer. Daarom werken er hooguit twaalf mensen op onze kantoren, om de lijnen zo kort mogelijk te houden.”