De Leeuwarder ‘flow’ wordt steeds sterker

december 9, 2013

Culturele Hoofdstad 

Marco ten Hoorn (commercieel directeur WTC Expo Leeuwarden): "Het was een goede strategie om in de laatste twee maanden voor de bekendmaking er vol in te gaan met guerrillamarketing. Ineens was er een positieve vibe. Ik ben regelmatig in Maastricht: daar dachten ze twee jaar geleden al dat zij zouden winnen."

Lubbert van Dellen (regiodirecteur Accon avm): "Ik vind dit tekenend voor het nieuwe Leeuwarden. De aanpak kenmerkt ook de noordelijke mentaliteit. We durven pas te dromen als het zover is. In het zuiden zijn ze daarin makkelijker. Maar als bij ons de stip aan de horizon staat, gaan we er ook voor."

 

Rob de Klerk (algemeen directeur Compact Groep, woordvoerder bedrijventerrein De Hemrik): "Ik merk dat ondernemend Leeuwarden er druk mee bezig is. Er willen ook veel bedrijven naar Leeuwarden komen. Ik heb van de wethouder begrepen dat de gemeente Leeuwarden tientallen aanvragen heeft gekregen. De Culturele Hoofdstad geeft een enorme spin-off."

 

Van Dellen: "Zonder Culturele Hoofdstad waren we ook in beweging gekomen, maar dit is wel een prikkel."

 

Paul Molenaar (directeur ROC Friese Poort Bedrijvenopleidingen): "Een 'icoon' zoals Culturele Hoofdstad heb je altijd nodig voor een aanzuigende werking."

 

De Klerk: "We zijn Culturele Hoofdstad geworden mede vanwege 'mienskip', het samenzijn. Ondernemers, ambtenaren en burgers smelten hier samen. Geen afrekencultuur, maar een samenbrengcultuur."

 

Anne van Vaals (directeur accountancy Accon avm, woordvoerder bedrijventerrein De Zwette): "Mienskip was een unique selling point bij de uitverkiezing. We proberen dit ook in de Leeuwarder ondernemerszin te ontwikkelen. Je ziet al veel beweging in onze agro-industrie en in de Kleine Kerkstraat, de mooiste winkelstraat van Nederland. De Oosterstraat is ook een goed voorbeeld. Het dreigde een verpauperde buurt te worden. Maar doordat de ondernemers de handen ineen hebben geslagen, begint het enorm te leven. Dat zie je straks ook op de Kelders gebeuren, waar onlangs de brand woedde."

 

Van Dellen: "Maar we moeten ook vervolgstappen zetten voor na 2018."

Ten Hoor: "Dankzij Culturele Hoofdstad zijn we vooruit gaan denken. Er staat nu een gemeenschappelijke stip op de horizon. Maar wat daarna? Continuïteit is belangrijk. Er zijn veel initiatieven. Maar we moeten binnen drie jaar ook plannen hebben voor na 2018."

De Klerk: "De ambitie en de ingrediënten zijn. We moeten nu het onderste uit de kan halen."

 

Van Vaals: "We zijn daarom vanuit Verenigd Bedrijfsleven Leeuwarden (VBL) bezig met een denktank. Daarin gaan we kennis en ideeën bundelen. Een grote groep ondernemers voelt aan dat Culturele Hoofdstad kansen biedt, maar weet nog niet hoe het concreet in te vullen. We willen het potentieel optimaal benutten. In de denktank zitten straks creatievelingen en strategen met een stevige binding met het bedrijfsleven, de politiek en het onderwijs. Binnen vier maanden gaan we ermee los."

 

 

 

 

Onderwijs

Ten Hoor: "De ontwikkeling van Leeuwarden als studiestad de afgelopen twee decennia is gigantisch. Stenden is bijvoorbeeld een van de toonaangevende hogescholen qua internationalisering geworden. Er lopen 68 nationaliteiten rond. Ook op het gebied van toerisme-opleidingen doen we het erg goed. Maar het is wel belangrijk dat we de hoogopgeleiden in Leeuwarden zien te behouden. Dat is nu een groot probleem. Van de afgestudeerden van de Hogere Hotelschool gaat bijvoorbeeld 70 procent naar het buitenland. Er is hier te weinig werkgelegenheid."

Van Dellen: "We hebben inderdaad een prachtige stap gezet bij het onderwijs. Ik denk bijvoorbeeld ook aan de WaterCampus. Maar we moeten een laatste, universitaire stap nog zetten om meer spin-off van bedrijven te krijgen. We zitten er dicht tegenaan. Maar ik mis nog de omgeving voor een universitair student die naast de studie een eigen bedrijf opricht. Dat gebeurt wel in bijvoorbeeld Den Bosch, Groningen en Delft."

 

Molenaar: "Die steden hoeven zich geen zorgen te maken dat hun potentieel op universitair niveau ergens anders heengaat. Hoe kan Leeuwarden ook die aantrekkingskracht hebben?"

Ten Hoor: "Er is volgens mij een slag te slaan bij de verbinding met het bedrijfsleven."

 

Van Dellen: "We zijn in Leeuwarden sterk in grondgebonden sectoren, zoals water en agrifood. We moeten een omgeving zien te creëren waarin ondernemers goed kunnen gedijen. Het bedrijfsleven en overheid moeten daarvoor bij elkaar komen. Ook zul je universitaire lectoren moeten zetten op deze sectoren. Er zijn goede stappen gemaakt, maar we zijn er nog niet."

 

MKB

De Klerk: "Alle kennisontwikkeling is mooi, maar de banenmotor van Nederland is wel het MKB. De doorstroming daar moet je zeker niet uit oog verliezen. Het MKB loopt aan tegen vergrijzing. Er moet meer aandacht komen voor nieuwe instroom van geschikte medewerkers. Training on the job, via een EVC traject, kan hier prima in voorzien. De potentie is er. We moeten daar met elkaar aan werken: het MKB, de bedrijfsverenigingen en de overheid."

 

Molenaar: "Friesland is van oudsher een MKB-provincie. Dat zal altijd zo blijven."

Van Dellen: "Klopt. We worden ook geroemd om onze werkmentaliteit. Leeuwarden klimt de laatste jaren ook omhoog gezien het aantal startende MKB'ers."

Van Vaals: "Maar ik verneem dat lokale ondernemers in de metaal- en bouwsector een betere aansluiting met het onderwijs willen. Dat geluid moet wel worden gehoord."

 

Molenaar: "We hebben hier een behoorlijke maakindustrie, zoals constructiebouw en installatietechniek. Daar moeten betere kansen voor komen. Friesland doet het overigens redelijk goed. Uit onderzoek van ROC Friese Poort blijkt dat 80 procent van onze MBO-4-scholieren werk vindt in de gekozen richting. Bij MBO-2 is dat lastiger, onder andere door attitudeproblemen. Maar dit geldt voor heel Nederland. De loopbaanontwikkeling van ieder individu staat uiteindelijk voorop. Als iemand van 30 een andere richting op wil, moet je erkennen wat hij in zijn of haar werkzame leven heeft gepresteerd. Daarvoor zijn EVC (erkenning van verworven competenties)-trajecten en verkorte opleidingen. Zo krijg je meer doorstroming in het beroepenveld."

 

De Klerk: "De kern is dat de drie o's moeten samenkomen: onderwijs, overheid en ondernemers. We moeten nog meer bij elkaar komen en kennis delen. De hooischuur zit vol ideeën, maar die moet wel leeggehaald worden. Het MKB kan dit. Dat moeten met we faciliteren door geschikte kandidaten te koppelen aan geschikte werkgevers. Ondernemerschap en overheidsbeleid dienen daarin meer samen te gaan.

 

De Haak

Van Dellen: "Bereikbaarheid is ook een punt voor Leeuwarden. Daarmee zijn Heerenveen en Drachten bijvoorbeeld groot geworden, ten koste van Leeuwarden."

Molenaar: "Goede infrastructuur is zeker van belang voor de regionale economie."

Van Vaals: "Een onderzoek in opdracht van de gemeente Leeuwarden naar de ontwikkeling van Leeuwarden-West en De Hemrik stelt dat De Zwette zich moet concentreren op grootschalige bedrijven en een goede ontsluiting en De Hemrik op de verzorging voor de regio en de stad. Het is goed als er keuzes worden gemaakt. Maar ik merk dat de ontsluiting van De Hemrik, bij de ondernemers daar nog hoog op de agenda staat."

 

De Klerk: "Infrastructuur is erg belangrijk, dat weten we allemaal. Een goede verbinding zorgt voor een adequate verzorging voor regio en stad. In samenspraak met politiek en De Zwette zullen we er zeker uitkomen."

 

Ten Hoor: "Uiteindelijk is het goed dat er nu en in de toekomst veel lawaai is in Leeuwarden. Er moet reuring zijn op alle niveaus."

 

Van Vaals: "De strijd voor titel Beste Binnenstad, Cambuur terug in de Eredivisie, het nieuwe Fries Museum, Serious Request, Culturele Hoofdstad, het is allemaal geweldig. We zitten in een flow."

 

Molenaar: "Een stad moet in beeld komen. Als er niet over je gesproken wordt, is het stil."

 

Post-Plaza bevindt zich in midden in Leeuwarden, schuin tegenover het Provinciehuis. Het viersterrenhotel aan de Tweebaksmarkt is gevestigd achter een elegante achttiende-eeuwse voorgevel. Post-Plaza beschikt over 43 comfortabele hotelkamers en suites. Brasserie Lourens, het restaurant van het grand hotel, is de perfecte plek voor een zakenlunch, een romantisch diner of een vrijdagmiddagborrel. Rondom Kerst pakt Brasserie Lourens uit met feestelijke aanbiedingen. Kijk voor meer informatie op www.post-plaza.nl.

Delen via

Vergelijkbare berichten