Het vertellen van verhalen is al zo oud als de mensheid. We communiceren aldoor met elkaar door middel van verhalen. Uit verschillende onderzoeken is al gebleken dat het gebruik van narratieven ook in de zorg behulpzaam kan zijn. Maar: hoe werkt dat precies? En welke elementen spelen daarbij een rol?
Transportatie
Uit de literatuur is bekend dat facetten als de zogenaamde ‘transportatie’ (ofwel: de betrokkenheid bij het verhaal), identificatie en het opwekken van emoties van invloed zijn op de overtuigingskracht van verhalen. Maar in welke mate is sprake van deze elementen bij verhalen in de gezondheidszorg? Door een enquête voor te leggen aan 100 deelnemers gaat Postma onderzoeken hoe overtuigend de verhalen van vier Nederlandse zorginstellingen zijn. Verslavingszorg Noord Nederland, Novarum en Middin werken mee aan het onderzoek. Een andere organisatie wordt nog gezocht.
De studente is overigens in journalistieke zin ook benieuwd naar ervaringen van anderen in de gezondheidszorg. Ze roept organisaties op hun meest positieve – en eventueel negatieve – ervaringen te delen. “We leven in een open maatschappij en door de groei van social media is de mogelijkheid om verhalen uit te wisselen aanzienlijk toegenomen. Ik ben geïnteresseerd in zorginstellingen die verhalen welbewust als onderdeel van een strategie hebben ingezet. Zijn er in de praktijk verhalen bekend die dermate overtuigend waren dat ze een aantoonbare invloed hebben gehad op het gedrag van mensen? Of zijn er juist ook organisaties die juist negatieve ervaringen hebben met het gebruik van verhalen uit de praktijk?
Vragenlijst
De studente van de Rijksuniversiteit Groningen is naarstig op zoek naar personen die even de tijd willen nemen om als respondent een kort verhaal te lezen en hierover een korte vragenlijst willen beantwoorden. Postma: “Dat kan echt heel gemakkelijk. Via de onderstaande link kan men het verhaal lezen en een vragenlijst invullen. Daarvoor hoeft men niet uit de gezondheidszorg te komen, maar het mág wel. Ik denk dat het ongeveer tien minuten in beslag neemt.”
www.thesistools.com/onderzoekverhalengezondheidszorg
Over de voortgang van het onderzoek zal via de website van Communicatiebureau Narvic en via de Linkedinpagina van Narvic worden gecommuniceerd.