De stille motor achter duurzame innovaties

De Natural Step-methodiek helpt organisaties om een lange termijnstrategie voor duurzaamheid te ontwikkelen en in te bedden, zowel in de bedrijfsvoering als in de cultuur van de organisatie. De kern bestaat uit een raamwerk van slechts vier ‘spelregels’ die bedrijven helpen om te innoveren en te ontwikkelen naar een bedrijf binnen de grenzen van de aarde. Een heel verschil met certificeringstrajecten, waarvoor een lange lijst met voorschriften moet worden afgevinkt.

Met The Natural Step bedenken organisaties zèlf wat ze kunnen doen om duurzaam te worden, binnen de ‘spelregels’ die iedereen in het bedrijf moet kennen en met behulp van een tool praktische toepassingen laat zien voor verbeterkansen en een goede return on investment. Iedere medewerker kan die spelregels leren begrijpen en toepassen, waardoor soms uit de meest onverwachte hoek ideeën komen voor verbeteringen. Of, zoals duurzaamheidsmanager Frits Engelaer van leasemaatschappij De Lage Landen zegt: ”Het raamwerk is idiot-proof. Het maakt niet uit wie er voor je zit. Het is zo opgezet dat het altijd kan dienen als een instrument voor planning en het creëren van een gemeenschappelijke taal voor duurzame groei.” Het is daarmee een motor voor innovaties, kostenbesparingen en concurrentiekracht… En de wereld wordt er ook nog beter van!

 

Winnende strategie
De aanpak en de wereldwijde non-profit organisatie The Natural Step bestaan dit jaar al 25 jaar. En nog steeds is het de enige methodiek die bedrijven helpt om integraal en volledig te verduurzamen. Bedrijven die hierin voorop lopen, hebben een winnende strategie in handen. Hun manier van werken gaat niet ten koste van de aarde, niet ten koste van de bedrijfsresultaten maar alleen ten koste van de concurrent die achterblijft. Bij aanbestedingen bijvoorbeeld vormt het minstens een pluspunt, en steeds vaker zelfs een vereiste.

 

Lange termijn
Kenmerkend aan duurzame bedrijven is dat ze zich richten op de lange termijn. Ze beseffen dat duurzame innovatie cruciaal is voor hun bedrijf om te blijven voortbestaan. Producten, maar ook processen, verdienmodellen en samenwerkingsvormen blijven continu in ontwikkeling. Welke stappen moet en bedrijf zetten om hierin de meest toekomstbestendige richting te kiezen? Op die vraag helpt The Natural Step bedrijven het antwoord te vinden.

 

Wilt u kennismaken met de Friese Natural Step-adviseurs?
Neem dan contact op met Hilda Feenstra (06 – 252 99 700) of Sietske de Jong (06 – 34 60 85 61)

Delen via

Vergelijkbare berichten