Tevreden klanten, daar houden ze bij De Haan van. Ze zijn extra blij als klanten die een zaak verliezen toch tevreden zijn. ‘‘Het is een misverstand dat klanten alleen tevreden zijn als ze hun zaak winnen’’, zegt Glas. ‘‘Het gaat er ook om dat je bereikbaar bent, snel reageert, zaken snel oppakt. En natuurlijk dat je kwalitatief goed werk levert.’’ Klanten prijzen vooral de betrouwbaarheid en de prijs/kwaliteitsverhouding, weet de Wirdummer advocaat. ‘‘Het is heel fijn om dat te merken.’’ Glas is al 18 jaar actief als advocaat, en is gespecialiseerd in het huur- en vastgoedrecht en het contractrecht. Na zoveel jaren werken heeft hij nog iedere dag plezier, vertelt hij. ‘‘Er is niets mooier dan een nieuwe zaak waar ik me op mag storten’’, zegt hij met een brede glimlach. ‘‘Iedere zaak is anders. In het civiele recht wordt er veel van je creativiteit gevraagd. Je bent niet alleen bezig met een cliënt te verdedigen, je mag ook aanvallen. Ik vind het prachtig om in iedere zaak nieuwe oplossingen te bedenken.’’
Geen spijt. Hij studeerde pas later rechten. Na de middelbare scholen ging hij eerst werken, en volgde enkele jaren later een rechtenstudie, in de avonduren. Hij heeft er geen dag spijt van. ‘‘Ik voelde me meteen in de rechten thuis. Het is moeilijk uit leggen wat me daar precies aan boeit. Ik wist meteen dat ik in de rechten verder wilde.’’
Glas kwam naar Friesland om te werken bij Riedstra, Tuinman & Sleijfer, dat in 2007 fuseerde met De Haan. ‘‘Sindsdien ben ik vestigingsleider van onze locatie in Leeuwarden. Dat doe ik met heel veel plezier. Het is mooi en leerzaam om zo’n kantoor samen op te bouwen.’’
Grind. Ook aan de advocatuur gaat de crisis niet voorbij. ‘‘Maar we kunnen niet zeggen dat we last hebben van de crisis’’, aldus Glas. ‘‘We moeten er wel rekening mee houden. We groeien nog steeds, maar wel duidelijk minder hard. We moeten er harder aan trekken om zaken binnen te krijgen. We kunnen, bij wijze van spreken, niet meer wachten tot we het grind horen knisperen.’’ Wat verandert in de advocatuur is de manier van tarieven stellen. ‘‘Klanten vragen steeds meer om een vast tarief, waar vroeger ‘uurtje factuurtje’ normaal was. Wij moeten daar als advocatenkantoor erg aan wennen. We zijn ons daarin aan het aanpassen, omdat we begrijpen dat onze klanten duidelijkheid willen.’’