In zijn kantoor voert Gerrit Douwe de Vries (43) een ‘topografisch’ telefoongesprek met een klant. In no time reist hij met zijn opdrachtgever naar München, Wenen, Parijs, Madrid. Met behulp van slimme logistieke software (de boordcomputer) weet hij exact welke vrachtwagens op de terugweg een lading kunnen oppikken. Zo kan hij precies zien op welk tijdstip en in welke plaats een wagen is gestopt, hoelang hij daar stond, wanneer en waarheen de wagen is vertrokken en welke route hij heeft genomen. Dankzij mobiele datacommunicatie zijn de geregistreerde gegevens op elk gewenst moment opvraagbaar. De positie van de wagen is real time te volgen en gegevens die van belang zijn voor de planning, facturatie en de informatievoorziening kunnen vanuit de auto naar kantoor worden verzonden.
Expansie
Hoe anders was het in 1925, toen de grondslag voor Internationaal Transportbedrijf De Vries Hallum werd gelegd. Gerrit Douwe de Vries, grootvader van de huidige directeur, schreef zich in bij de Kamer van Koophandel en ging in eerste instantie met wasknijpers langs de deur. Niet lang daarna werd hij boerenarbeider en uiteindelijk boer en vee- en melkrijder. In 1969 nam zijn zoon Douwe de Vries het bedrijf over, samen met zijn broer Sieger. In de herfst werden vooral suikerbieten vervoerd naar Hoogkerk en vee naar Leeuwarden. In de zomer werd bier vervoerd. Een belangrijke stap volgde in 1974. In dat jaar werd koekjesfabriek Hellema Hallum een vaste opdrachtgever. Er volgden jaren van expansie. Het vervoer van de wafels van de Helwa toast van Van der Meulen Hallum en de pepermunt van Fortuin Dockum kwam erbij. Ook in België en Duitsland vertrouwden klanten het vervoer van koek-, deeg- en zoetwaren aan De Vries toe.
Dienstverlening
Het bedrijf uit Hallum werd een specialist in de op- en overslag en het vervoer van een specifiek deel van de foodmarkt. Met 68 trucks verzorgt De Vries dagelijks de distributie van deeg-, zoetwaren en verpakkingsmaterialen binnen Nederland en 24 tot 48-uurs leveringen voor België. Verder zijn er wekelijks meerdere geconditioneerde, gekoelde en diepvriestransporten naar alle overige landen binnen Europa zoals Duitsland, Frankrijk, Engeland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje en Scandinavië. Sinds 2003 opereert het bedrijf aan de Meekmawei in Hallum, waar een modern distributiecentrum is gerealiseerd. Tien jaar later werd op de naastgelegen locatie een drietal opslagloodsen gebouwd, waarmee een opslagcapaciteit van ongeveer 13.000 m² is gerealiseerd. Dat laatste is van belang met het oog op warehousing, een essentieel onderdeel van de dienstverlening.
Gerrit Douwe de Vries: ‘De warehouses voldoen aan de strengste normen op het gebied van milieu en hygiëne en zijn dus bij uitstek geschikt voor droge opslag en voorraadbeheer voor de foodsector. In de expeditieruimte van het warehouse worden de goederen voor distributie gegroepeerd en gereedgemaakt voor verzending. Wij onderscheiden ons van de concurrentie door een hoge mate van flexibiliteit in de dienstverlening.’
Transportvirus
Het waarborgen van de kwaliteit van dienstverlening heeft voortdurend de aandacht in de bedrijfsvoering. ‘Als levensmiddelenvervoerder voelen wij ons zeer verantwoordelijk voor de voedselveiligheid en kwaliteit van de producten en onze dienstverlening. Om die reden is kwaliteitszorg een belangrijk aspect binnen ons gehele bedrijf. Dat geldt voor het organisatorische deel, voor de goederenstroombeheersing, voor de warehousing en voor hygiëne en veiligheid. Daarom zijn alle bedrijfsprocessen gecertificeerd conform de nieuwste normen van IFS Logistics. Verder zijn we gecertificeerd voor het vervoer en de op- en overslag van biologische producten.’ Hoewel hij vol passie kan praten over zijn vak, was de transportsector destijds niet zijn eerste keuze. ‘Ik zag hoe mijn vader dag en nacht aan het werk was. Dat leek me helemaal niets.’
Inhaalverbod
Zijn vader Douwe, die bij het gesprek is aangeschoven, knikt instemmend. ‘Ik herinner me de tijd nog dat we vijf vrachtwagens hadden. Ik reed zelf ook op een truck. Kriskras Europa door. Dagenlang van huis. Hard werken. Toch heb ik er altijd van genoten. Wat ik leuk vind, is dat ook mijn jongste zoon Benno meewerkt in het bedrijf. Hij regelt alle technische zaken en indien nodig springt hij bij in de planning.’ Gerrit Douwe glimlacht. ‘Ik zal ergens wel besmet zijn geraakt met het transportvirus. Het heeft alleen wat langer geduurd voordat het zich openbaarde. Het feit dat we een familiebedrijf zijn, heeft absoluut meegespeeld om voor deze tak van sport te kiezen. Ik heb er geen spijt van. Dit is een machtig mooi vak.’
Waar hij zich als beroepsvervoerder wel eens over verbaasd is de stress op de Nederlandse snelwegen. Als het aan hem ligt komt er een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens. ‘Geografisch is Nederland een klein land. De tijdwinst die je als vrachtwagenchauffeur behaalt door het inhalen, is minimaal. In ruil voor een inhaalverbod ontstaat er veel meer rust in al die auto’s. Minder gejakker, minder stress en waarschijnlijk ook minder ongelukken.’