Het werk van een ondernemer gaat altijd door. Maar de maandag is wel een belangrijke dag, het begin van een week waarin weer doelen bereikt kunnen worden. Vandaag duiken we in de week van Bas Kreleger, eigenaar van Buuút. Hoe ziet zijn agenda eruit en wat houdt hem bezig?
Waarin onderscheiden jullie je?
Buuút is een digitaal & creatief bureau in de breedste zin van het woord. Ik weet niet of het heel erg onderscheidend is, maar we hebben bij Buuút intern invloed op het gehele traject. Van concept, naar uitvoering tot aan het meten en bijhouden van de resultaten. Er werken zeer ervaren universitair geschoolde programmeurs bij ons en aan de andere kant gedreven marketeers. Zelf ontwikkel ik concepten en bedenk ik strategieën waarin ik vrijwel nergens rekening mee hoef te houden omdat we geen beperkingen kennen op het gebied van techniek. Alles is mogelijk.
Wat vind jij als ondernemer het mooiste van je vak?
Het bedrijf is ontstaan omdat ik al vanaf jongs af aan bezig was met vormgeving en programmeren. Op dat vlak ontdek ik dan ook iedere dag iets nieuws. Ik lees veel online en hou ontwikkelingen op de voet bij. Naast dat dit natuurlijk van ons verwacht wordt, vind ik het leuk en mega interessant! Omdat we veel afwisselend werk doen, gaat dat over van alles en nog wat. Nieuwe functionaliteiten in (online) programma’s, manieren waarop iets handiger kan en recentelijk natuurlijk ChatGPT en Midjourney. Midjourney is kunstmatige intelligentie waarmee je afbeeldingen kunt genereren aan de hand van een omschrijving. Met Midjourney maakte ik recentelijk een poster waarbij de Paashaas met een mand eieren op een roltrap stond in een winkelcentrum. Nieuwe mogelijkheden ontdekken vind ik fantastisch!
Waar wil je over 5 jaar na nu staan, als ondernemer?
Buuút bestaat nu vijf jaar. Ik ben trots op hoe het bedrijf nu staat. Een stabiel, volwassen bureau met korte lijntjes. Toch kriebelt er nog wel iets om daarnaast nog iets anders te gaan doen. Iets waarbij ik meer te maken heb met mensen in de sociale sfeer. Ideeën daarover zijn er genoeg en misschien binnenkort zelfs wel concreet. Ik zou zeggen voeg mij even toe op LinkedIn als je wilt weten wat dit wordt, want zodra dit definitief is deel ik dat uiteraard!
Noem eens 1 afspraak die je voor de komende week in de agenda hebt staan. Wat springt eruit, waar verheug je je op?
Deze week ga ik met onze online marketeer mee naar Wensink Leeuwarden. Iemand heeft met een actie van Winkelcentrum Zaailand een splinternieuwe auto gewonnen. Wij halen de gelukkig winnaar op van huis en we brengen de oplevering van deze auto aan hem in beeld. Wat ik erg leuk vind, is dat de winnaar van de auto een jonge man van rond de 20 is. Iemand die de auto goed kan gebruiken en niet direct verkoopt. Sterker nog, hij heeft met zijn eigen geld zelfs een iets uitgebreidere versie geregeld.
Nadat we foto’s en video-opnames hebben gemaakt, wordt dit bewerkt voor op de socials en website. Zo krijgen de mensen die de actie hebben gevolgd een vervolg! Ik ben erg benieuwd naar zijn reactie, want je wint niet iedere dag een auto!
Tot slot: welke ondernemerstip zou jij met iedere lezer willen delen?
Wat ik zelf heb geleerd, is dat het niet erg is om af en toe ‘nee’ te zeggen. Ja, je krijgt wellicht te maken met een teleurgesteld persoon, maar je stelt jezelf niet teleur. Ik sta in het leven dat ik graag iets voor een ander doe. Met werk heb ik dat ook regelmatig. Ik wil dan iemand helpen, of iemand vraagt of ik iets (voor niets) wil doen en dan doe ik dat met plezier om een ander te helpen. Toch merk ik iedere keer weer dat we het eigenlijk wat te druk hebben om iets te doen waar al snel veel tijd in zit. Websites ontwikkelen wordt vaak onderschat, ‘kan dit niet even’. Ik doe dan iets voor een ander en ondertussen belast ik mijzelf met nóg meer werk. Ondanks dat ik het moeilijk vind, probeer ik nu vaker eerlijk te blijven naar mijzelf.