DELTA Netwerk: pioniers in glasvezel

Je zou ze de ontsluiters van de buitengebieden kunnen noemen. Glasvezel-pionier DELTA Netwerk heeft snel internet voor iedereen dan ook tot core business verheven. In hoog tempo wordt door het bedrijf overal in Nederland glasvezel gelegd en worden vervolgens particulieren én bedrijven aangesloten. Dat gaat met grote stappen, ook in Friesland. Zo komt het bedrijf regelmatig in het nieuws doordat ze in één efficiënte operatie een compleet bedrijventerrein hebben weten te ontsluiten. Kwartiermaker Jaap Bosma, woonachtig te Terkaple bij Joure, weet precies wat daar allemaal bij komt kijken. En vooral: waarom het goed is voor de wereld.

Heb je het over pionieren op het gebied van glasvezel in Friesland, dan kom je al snel de naam Jaap Bosma tegen. Hij had in een eerder leven met zijn bedrijf Bosma automatisering een succesvol bedrijf in Joure. Nou ja, Joure; daar werkten in de hoogtijdagen ‘slechts’ vijftig mensen; in India had Bosma de overige 390 aan het werk. “Een prachtige tijd”, zegt de ondernemer. “Maar ik kon het bedrijf in 2003 verkopen aan mijn Indiase compagnon. Dat gaf bij weer veel ruimte om andere dingen te doen.”

Werk, zorg, school

Zo raakte Bosma met zijn ICT-ervaring, samen met zijn glasvezelcompagnon Anja Rombout, al snel vertrouwd in de kleine kring van Friese internet-pioniers die het als hun missie zagen om het Friese plateland te ontsluiten. Dit door er razendsnel internet aan te willen bieden. Die ambitie was er al vroeg; de vraag was alleen nog hoe. “Die wens om ook het platteland te ontsluiten met snel internet was al vroeg overal in Friesland voelbaar”, herinnert Bosma zich. “Bewoners, maar ook het provinciebestuur realiseerden zich hoe belangrijk dat is. Denk je aan leefbaarheid van het platteland dan heb je het namelijk over drie dingen: werk, zorg en school. Die elementen hebben alle drie snel internet nodig. Maar omdat overal in de buitengebieden aan te leggen vergt een gigantische investering. De grote bedrijven die daar het kapitaal voor hebben hadden het in die tijd nog te druk met de steden, zeg maar het laaghangend fruit waar je snel geld kunt verdienen. Maar DELTA Netwerk durfde het wél aan. Hun verdienmodel is er echt één van de lange termijn.  Zij financieren zélf de kosten voor de aanleg van het glasvezelnetwerk.  Eerst iedereen razendsnel internet aanbieden, waar hij of zij ook woont of werkt. Dát is de missie. Het terugverdienen komt dan later wel.”

Friese dekking

Inmiddels heeft DELTA Netwerk al een indrukwekkende dekking in heel Nederland en ook in Friesland is het glasvezelnetwerk wijd vertakt tot in de ‘buitengebieden’. Bosma: “Het zijn inmiddels al te veel gebieden om ze allemaal op te noemen, maar wie het wil weten kan het vinden op onze website (onderaan dit verhaal, red.). Om tóch enkele voorbeelden te noemen: we hebben de hele gemeente Fryske Marren en Súdwest Fryslân aan de glasvezel gekregen en recentelijk hebben we ook Ooststellingwerf, Opsterland, Bolsward, Franeker en Harlingen toegevoegd. In september is ook de eerste schop de grond in gegaan voor de ontsluiting van Achtkarspelen en in Noordwest Friesland zijn we ook actief. Overal waar we komen nemen we ook de bedrijventerreinen mee, de komende weken bijvoorbeeld het gehele bedrijventerrein van Hallum.”

Het netwerk van DELTA Netwerk is open, zo legt Bosma uit. Naast de eigen merken, DELTA en Caiway zijn dus ook andere aanbieders welkom op het netwerk, zodat klanten vrij zijn in de keuze van providers. “Dat is in een open samenleving uiteraard gezond”, stelt Bosma. “Maar ik weet wel dat de diensten die DELTA aanbiedt voor particulieren én ondernemers zeer concurrerend zijn. Particulieren kunnen al voor 54 euro snel internet en tv krijgen en ondernemers hebben voor 67 euro per maand een snelheid van 8000 Mbit! DELTA is de enige in Nederland die zulke snelheden standaard aanbiedt. Die enorme snelheid is voor particulieren nog niet zo interessant, maar voor scholen en bedrijven zeker wel! Het werken ‘in de cloud’ wordt echt efficiënter met zo’n goede internetverbinding.”

Nokia

Nu is het de vraag of de prijs hét doorslaggevende element is in de strijd om de zakelijke klant, zo weet Bosma ook. “Ik ben er inderdaad van overtuigd dat iedere ondernemer die serieus bezig is vooral veel snelheid wil én betrouwbaarheid en continuïteit. Ik denk dat DELTA daarvoor de perfecte partner is. Wij ademen glasvezel en proberen niet de levenscyclus van oude systemen te verlengen, om maar geld te verdienen. Een voorbeeld is ons besluit om ons hele netwerk om te bouwen naar Nokia. De meeste mensen kennen die naam nog uit de tijd van de smartphone revolutie. Nokia speelde daar een belangrijk rol in, maar verloor op dat onderwerp uiteindelijk terrein. Als het echter gaat om de techniek waarmee data over het glasvezelnet wordt getransporteerd naar de schakelkastjes op straat en tot in de particuliere huiskamers en kantoren van ondernemers, is Nokia een voorloper. Voor ons een bewuste keuze om ons hele netwerk te versnellen met de innovatieve techniek van een partner uit Europa.”

Mensenhaar

Glasvezel. Het ligt allemaal onder de grond en het is een kabeltje niet dikker dan een mensenhaar. Hoe krijg je dat sexy? “Niet nodig”, aldus Bosma. “Belangrijk is wat het product met de levens van mensen dóét. De lange wachtlijsten in de zorg en de hulpbehoevende mensen die thuis zitten of in een zorginstelling. Veel méér kan online. Wanneer op dit moment een arts een diagnose probeert te stellen op basis van een online consult kan hij of zij echter nog voor een lastige klus komen te staan. Het is vaak namelijk óók wel belangrijk om goed naar de gehele fysieke verschijning van de patiënt te kijken. Met behulp van glasvezel kan dat haarscherp. Hiermee kunnen mensen veel sneller en misschien frequenter contact houden met een arts. Het zal even wennen zijn, maar de vele voordelen zullen uiteindelijk doorslaggevend zijn.”

En ook voor ondernemers? “We beginnen al een beetje te wennen aan online vergaderingen met Teams en Zoom. Dat scheelt veel tijd en reiskosten. Maar bij zo’n vergadering zijn er anno 2022 altijd nog wel enkele deelnemers die er door een zwak netwerk wat sneu en armetierig bijzitten. Dat is niet prettig voor het live-gevoel, maar het is ook niet representatief. Dat zal snel veranderen. Haarscherp beeld zonder haperingen zal ervoor zorgen dat we steeds meer wennen aan online zakendoen. De efficiency-voordelen zijn gewoon té groot om daar niet mee aan de gang te gaan. En áls je dan jouw ondernemerschap zó kunt verbeteren zou ik zeggen: bezuinig niet op dat ene dunne glasvezeldraadje dat alles mogelijk maakt.”

Vergelijkbare berichten