Potentiële klanten
Het onderhouden van de relatie met klanten gaat bij de meeste organisaties vaak goed, maar het in kaart brengen en het onderhouden van een structurele relatie met potentiële klanten is in vele gevallen een ad hoc aangelegenheid. Pas wanneer de omzet verhoogd moet worden of wanneer de omzet tegen valt, wordt er naarstig gezocht naar een oplossing. Sales of andere interne medewerkers gaan aan de slag en/of er wordt een telemarketing bureau ingeschakeld. De resultaten op korte termijn vallen tegen en het project wordt weer stopgezet. Jongema: “Het Doefonds Fryslân financiert CallMonkey omdat deze innovatie het MKB helpt om in tijden waarin een pro actieve houding bij acquisitie nodig is het MKB te ontlasten en het proces te vereenvoudigen. Kortom, eenvoudiger hoogwaardige potentiële klanten in beeld brengen en benaderen.”
Structurele marktbewerking
Continue in gesprek blijven met je doelgroep, daar gaat het namelijk om. Niet direct iets willen verkopen of gelijk een afspraak willen inplannen. Contactmomenten inplannen om zo een relatie op te bouwen met je potentiële doelgroep over langere termijn. Luister naar de contactpersoon, achterhaal zijn buyers journey en speel daar op in. Stuur op het juiste moment de juist informatie, praat over de marktontwikkelingen en de voordelen van je product/dienst ten opzichte van concurrenten. Dat iemand nu geen interesse heeft betekent niet dat de contactpersoon over twee jaar nog steeds geen interesse heeft. Misschien werkt de contactpersoon niet meer bij het bedrijf of is iemand anders verantwoordelijk.
Outbound telemarketing software + CRM software
Om een structurele relatie met je potentiële doelgroep op te bouwen is de telefoon nog steeds het meest kosten efficiënte middel. Het begint met het contacteren en het achterhalen van de juiste contactpersoon. De volgende stap is het kwalificeren, wie is de huidige leverancier, tot wanneer loopt het huidige contract en wat is de potentiële orderwaarde. Pas na een aantal contactmomenten is er sprake van vertrouwen, de basis om in de toekomst zaken te kunnen doen.