Ondernemend Friesland nieuws

Duurzaam merk Roosenstein Wolke is voorbeeld voor kledingindustrie

Duurzaam merk Roosenstein Wolke is voorbeeld voor kledingindustrie

Deze week heeft designerhuis Gucci bekend gemaakt dat zij de seizoenen loslaten en zich willen richten op de kwaliteit van de producten in plaats van elkaar steeds sneller opvolgende collecties. Precies diezelfde stap heeft het Friese merk Roosenstein Wolke (RW), van Lieseth Roosenstein en haar zoon Hessel van der Laan, ruim anderhalf jaar eerder gemaakt. Hierdoor is het merk erin geslaagd om voor 2020 een volledig duurzame collectie te ontwikkelen met ateliers in België, Roemenië, Duitsland en Portugal. Deze collectie is opgebouwd volgens het “evergreen” concept. De kleding van Roosenstein Wolke is tijdloos en zal voor meerdere jaren in de collectie blijven. Het concept is erop gericht om de samenwerking door de gehele kledingketen te verbeteren om zo een sterk geluid te kunnen bieden tegen de “fast-fashion”.

De nieuwe collectie van RW is de meest duurzame ooit van het merk. De gehele collectie is gemaakt van 100% organisch katoen. Dit katoen is afkomstig van de Trifitrofa spinnerij uit Trofa, Portugal. Het garen wordt lokaal gesponnen en verwerkt in de kleding. Bij regulier katoen is het excessieve watergebruik een groot probleem. Met organisch katoen wordt dit gereduceerd met 91%. Bovendien worden er geen schadelijke chemicaliën en pesticiden gebruikt tijdens de productie, waardoor de kleding hypoallergeen is. Bijkomend voordeel is dat de lange vezel van het Trifitrofa katoen super zacht is. Dit resulteert in een maximaal draagcomfort. Niet alleen het materiaal is wat deze collectie duurzaam maakt. In samenwerking met YKK Nederland, net als Roosenstein Wolke ook uit Sneek, zijn alle ritsen voor deze collectie duurzaam geproduceerd. De ritsen worden gemaakt van gerecyclede PET-flessen, waarbij één PET-fles gelijk staat aan 3 tot 6 ritsen voor RW.

 

Voor de productie is er gekozen voor ateliers dicht bij huis die duurzaam produceren waarbij relatief weinig kilometers nodig zijn om de kleding op de juiste plaats te krijgen. Net als RW zelf zijn de ateliers in Portugal allemaal familiebedrijven waar letterlijk de hele familie meewerkt. “Het voelde voor ons als thuiskomen. In de ateliers waar onze spullen worden gemaakt hangt een ontzettend prettige en relaxte sfeer. Iedere werknemer, van management tot productiemedewerker, is trots op zijn of haar vak. Er wordt met uiterst veel zorg en passie gewerkt aan een kwaliteitsproduct. Dat is iets wat in landen als India of China gewoonweg niet voorkomt, hoe mooi de fabriek ook is”, spreekt eigenaresse Lieseth Roosenstein uit ervaring. Roosenstein vervolgt: “In Portugal werken ze met maximale motivatie om prachtige kleding te produceren voor RW, dat is uniek in de wereld.” Door deze manier van werken heeft Roosenstein Wolke veel meer grip op het hele productie proces en kan zij een volledig duurzame kledinglijn garanderen.

 

Roosenstein Wolke gaat met het duurzame beleid verder dan alleen de productie en de logistiek. Hessel van der Laan: “Als RW zijn wij een “lokaal” duurzaam merk met betekenis in de regio. Zowel wat betreft de productie als wat betreft de verkoop. Wij werken alleen met kledingzaken die lokale betekenis hebben. Hierdoor willen wij stimuleren dat de leefbaarheid in dorpen en steden behouden blijft.” Van der Laan doelt indirect op internationale partijen die in Nederland opereren en/of de Nederlandse markt op komen. Zij dragen niet bij aan de lokale economie en veroorzaken veel druk op het milieu vanwege de lange logistieke keten. Van der Laan vervolgt: “Lokale ondernemers organiseren evenementen in jouw stad of dorp en steunen jouw sportclub. Als we hen verliezen aan de grote spelers in de retailbranche verliezen we veel meer dan men zich beseft.” Door als merk op een duurzame manier samen te werken met zowel leveranciers als de retailers en haar klant hoopt RW dit besef onder een groter publiek kenbaar te maken. Van der Laan sluit af: “Door de samenwerking te zoeken met onze leveranciers, maar ook onze retailers en natuurlijk de RW fans, bieden wij een steeds krachtiger geluid tegen de overproductie en massaconsumptie in de kledingindustrie. Deze samenwerking biedt ons de mogelijkheid om de kledingindustrie elke dag van binnenuit een beetje duurzamer te maken.”

 

De nieuwe collectie van Roosenstein Wolke is beschikbaar bij geselecteerde retailers en op www.roosensteinwolke.com

Onze specialisten
Jacqueline Brouwer
Jacqueline Brouwer
Brouwer Advocatuur
Advocaat
KIES KOERS_Ymkje de Vries-ZW-W
Ymkje de Vries
Kies Koers
NLP Coaching trainer en Hypnose trainer
Nick Betgem-web
Nick Betgem
Office IT
IT specialist
Gerke-Wispelwey-Buro-360-gr
Gerke Wispelwey
Buro360
MKB Adviseur & meedenker
Martin van der Meulen Team Communicatie
Martin van der Meulen
TEAM Communicatie
Marketing en communicatie
Karin Rientjes Rientjes Notariaat Sneek zwart wit
Karin Rientjes
Rientjes Notariaat
Notaris en Scheidingsmediator
Peter Scherjon MKB Beter
Peter Scherjon
MKB Beter
Ondernemerschap en leiderschap
Menno Bakker Hoofdredacteur OF
Menno Bakker
OF/Narvic
Hoofdredacteur OF
ate van der meer
Ate van der Meer
Snakeware
Internet en Marketing specialist
COVERFOTO_Kuipers Verzekeringen_ZW-w
Kuiper Verzekeringen
Kuiper Verzekeringen
Specialist verzekeringen
En Beter-Bert Hendriks-ZW-w
Bert Hendriks
&beter
Ontwikkelt mens, werk & organisatie
Kenneth Smith_Hr H Roelfsema
Hans Roelfsema
Kenneth Smit
Persoonlijke ontwikkeling