Duurzaamheid hoog in het vaandel bij jonge ondernemers

In alle ondernemerschapprogramma’s die Jong Ondernemen aanbiedt wordt duurzaamheid gestimuleerd. Veel deelnemers pikken het op. En dat is goed, want we willen de generatie na ons ook op een leefbare aarde laten leven. Afgelopen jaar namen 23.130 scholieren en studenten, van basis- tot wetenschappelijk onderwijs, deel aan de speciale programma’s van deze stichting en maakten zo kennis met alle facetten van zelf ondernemen. Via de stichting werden in het studiejaar 2010/2011 meer dan 1.300 studentenbedrijven opgericht door mbo-, hbo- en wo-studenten. Van alle studentenbedrijven zijn er tot nu toe al tientallen doorgestart: zij gaan als ‘echte’ ondernemer verder. Alle bijzonderheden en hoogtepunten van het afgelopen schooljaar zijn samengevat in het jaarverslag van de stichting (www.jongondernemen.nl/jaarverslag/2010-2011).

People Planet Profit

De 'triple P' van Profit, People en Planet zijn onlosmakelijk verbonden aan duurzaam ondernemen. Arko Veefkind, a.i. directeur van Jong Ondernemen: “We geven de ondernemers in de dop de boodschap mee om na te denken over de 3 p’s. Ofwel: houd, naast het streven naar winst ook rekening met het effect van jullie activiteiten op het milieu en heb oog voor menselijke aspecten binnen en buiten het bedrijf. Of nog een stap verder, integreer duurzaamheid in het kernproces van jullie bedrijf en laat jullie product of dienst een oplossing bieden voor een sociaal of milieuprobleem. Gelukkig zien veel studenten dit in en pikken het op.”

De studentenbedrijven van Jong Ondernemen kunnen meedoen aan een Duurzaamheidwedstrijd, maar ook op evenementen als Marktdagen – verkoopdagen in een winkelcentrum – en de nationale finale – waar het beste Studentenbedrijf van het Jaar wordt gekozen – wordt het duurzaamheidkarakter van het studentenbedrijf en haar product beoordeeld.

Kinderen al bewust maken

Een prachtig voorbeeld van studenten die zelfs al kinderen bewust willen maken van het milieu en onze invloed daarop, zijn de ondernemers van studentenbedrijf Enjoy our Planet. Zij wonnen de Duurzaamheidwedstrijd 2011 met een bewustwordingsconcept voor het milieu gericht op kinderen. Jan-Willem Jongmans van Enjoy our Planet: “Ons doel was om kinderen bewust te maken van het belang van een duurzame samenleving. We bedachten twee speelse karakters, Jip voor het restafval en Pip voor papier, die in de vorm van een prullenbak werden gegoten. Daar zit een geluidsmodule in, een stem die bijvoorbeeld dankjewel zegt als je er iets ingooit. Met een lespakket erbij hebben we het concept aangeboden op basisscholen. Die reageerden erg enthousiast.” Het lespakket – ontwikkeld in samenwerking met Milieu Educatie Centrum in Eindhoven – bevat oefeningen waarmee de kinderen aan de gang kunnen.

Deurbel op zonne-energie

De (technische) studentondernemers van DeVention (devention.nl) bedachten en ontwikkelden een deurbel op zonne-energie, de Solar Bell®. Om het sluipverbruik van energie op een duurzame manier tegen te gaan.

Alexander Nijdam, directeur van DeVention: “De transformator die achter een deurbel zit verbruikt de hele dag door elektriciteit, terwijl je die eigenlijk alleen bij het indrukken van de deurbel – gemiddeld nog geen uur op jaarbasis! – nodig hebt.”

Delen via

Vergelijkbare berichten