Duurzame stadsvoertuig verovert wereld ‘op de Friese manier’

Aan tafel zitten behalve Anton Rosier ook NPEX-directeur Alan van Griethuysen en René van de Graaf, Managing Partner van Valor Corporate Finance & Credion Friesland (Zuiderplein 21 te Leeuwarden), maar tevens Chief Financial Officer van Carver én betrokken bij NPEX als Associate Partner voor Noord-Nederland. We vragen Rosier om nog even kort te schetsen wat zijn product zo bijzonder maakt. “De Carver is een schone oplossing voor de alsmaar groeiende steden in de wereld, waar de leefbaarheid door uitlaatgassen en smog steeds minder wordt. Het probleem is al zo groot dat steeds meer steden grote beperkingen opleggen aan auto’s die nog fossiele brandstoffen verbranden. Die trend gaat doorzetten. Maar dan heb je nog de parkeerproblemen in de binnensteden. Voor de schone Carver is dat een enorme kans. Wij bieden een vervoermiddel dat eigenlijk zowel de voordelen van een scooter biedt, maar ook die van de auto. Bij regen zit je in de Carver droog en bij mooi weer zit je in de openlucht.”

Er zijn nog méér voordelen, zo schetst de CEO: “Onze Carver Cargo gaat het werkplezier van bezorgers en servicemonteurs overal ter wereld veel relaxter maken. Met KPN doen we nu al een proef en de eerste resultaten zijn hartstikke goed. De KPN-servicemonteurs kunnen al hun apparatuur en gereedschap meenemen. En waar ze voorheen voor iedere serviceklus met hun auto de straat blokkeerden parkeren ze hun Carver nu aan de kant van de straat, pal voor de deur waar ze moeten zijn. Geen langdurige zoektochten meer naar een parkeerplek, geen toeterende auto’s achter je wanneer je noodgedwongen even een straat blokkeert om even bij iemand iets te bezorgen. Dit is niet alleen voor monteurs, maar ook voor apotheekdiensten, maaltijdbezorgers en thuiszorgmedewerkers een uitkomst.”

Enorme operatie

Een innovatie dus waar de wereld op lijkt te wachten. De ambities van Carver zijn dan ook fors. De komende jaren wil Carver Europa veroveren, met behulp van een groot dealernetwerk én enkele eigen vestigingen in onder andere Londen, Berlijn en Parijs. Maar intussen worden er ook contacten gelegd voor verkoop in Azië, Brazilië en Mexico. Het is duidelijk dat de start up van weleer inmiddels een serieuze scale up is geworden, maar met die fase beginnen ook de serieuze uitdagingen te komen, zo schetst Rosier. “Wij waren niet helemaal tevreden over de materialen die we van onze Chinese leverancier kregen en hebben toen besloten de hele productie van onze mallen en onderdelen te verhuizen van China naar Zuid-Korea. Een enorme operatie, maar het is gelukt en met deze Zuid-Koreaanse partner hebben we direct ook een goede afnemer die zélf de komende jaren vele duizenden Carvers zal verkopen in Korea. Sterker: die zijn al vooruitbetaald. En zo breiden we ons internationale netwerk steeds uit.”

Dergelijke groei vergt investeringen. Daarvoor koos Carver voor NPEX. “Banken willen ons groeiende bedrijf wel financieren”, verklaart Van de Graaf, die in het Noorden de effectenbeurs vertegenwoordigt. “Maar banken zijn wél steeds meer aan regels gebonden en zijn niet snel bereid de groeifinanciering welke nodig is voor een scale-up bedrijf als Carver te financieren. En als ze dat doen verstikt dat de groei van de onderneming door de voorwaarden die ze stellen. Een ondernemer denkt anders; die ziet kansen en heeft werkkapitaal nodig om die kansen te realiseren. Kosten gaan nu eenmaal vaak uit voor de baten. Om een voorbeeld te noemen: alleen al het feit dat de Carvers vanuit onze productielocatie in Zuid-Korea 35 dagen onderweg zijn naar Nederland, maakt dat je het kapitaalbeslag op deze voortuigen moet financieren en ondertussen willen we ook dóór kunnen groeien waarmee het aantal Carvers onderweg alleen maar zal groeien. Deels wordt dit door onze Koreaanse partner gefinancierd maar het grootste deel zullen we toch zelf moeten financieren. Via een notering aan NPEX is het geld daarvoor dus supersnel geregeld.”

Verwateren

Het uitschrijven van een obligatie is dan in veel gevallen een slimme optie, aldus Van de Graaf. “Veel scale ups komen in de situatie dat als ze geld nodig hebben ze snel toehappen wanneer een grote partij een belang wil kopen. Ze geven dan nieuwe aandelen uit en daarmee wordt hun eigen belang kleiner. Dit heet verwateren waarmee jouw belang in het bedrijf kleiner wordt en daarnaast raak je ook vaak ook een stuk ondernemersvrijheid kwijt. Dit hoeft niet slecht te zijn, integendeel maar er zijn meerdere opties.  Door eerst obligaties uit te geven, tegen een mooi rentepercentage hou je de volledige regie. Voor de Carver hebben we de obligaties overigens wel converteerbaar gemaakt, met een rente van 7 procent. De investeerder krijgt dus een mooi rendement qua rente en kan de obligaties op bepaalde vooraf bepaalde momenten ook converteren (omzetten, red.) naar aandelen. Hiermee kan de obligatiehouder in de toekomst meeprofiteren in de winstgroei van de onderneming. De obligatiehouder krijgt bij conversie een korting van 15% tot 30% op de uitgifteprijs van het aandeel. Bij een totale verkoop van de onderneming zou dat dus maximaal een bonus zijn van 30% boven op de rente van 7%. Zo geef je de investeerders het ‘wij-gevoel’ omdat ze meedelen in de successen en worden ze veel sneller ambassadeurs van jouw product.”

Van Griethuysen: “En daarbij is het ook zo dat je als belegger niet vijf jaar aan de verstrekte lening hoeft vast te zitten. Wil je er binnen de looptijd van af, dan kun je hem iedere dag op de NPEX-effectenbeurs verkopen. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld crowdfunding. En voor de bedrijven die meedoen is het ook extra interessant dat ze met NPEX in een dynamische omgeving komen. Een notering bij ons levert eigenlijk altijd veel publiciteit op en het wordt door investeerders ook als zeer betrouwbaar gezien. Bedrijven die een notering willen hebben gaan door de ‘NPEX-risico check’; wij laten een rating en een limited sanity check uitvoeren. Verder moet er een goede prospectus komen met een gedegen plan en we verwachten regelmatige rapportages die we ook op onze website publiceren. De ondernemer neemt zijn beleggers als het ware mee in zijn of haar reis.”

Bij groei hoort ook het opschalen van de organisatie. Carver zal binnenkort dan ook een directeur aanstellen voor de dagelijkse operatien, waarmee Rosier als CEO de noodzakelijke tijd zal krijgen om de internationale expansie gestalte te geven. “We hebben het tij mee; nu moeten we ook wel doorpakken” zegt Rosier. “Maar dan ook wel weer een beetje op de Friese manier. Niet van de vloer op de zolder springen, maar eerst dingen presteren. Iedere dag bewijzen dat jouw oplossing echt hélpt en zo eerst Europa veroveren. En daarna de rest van de wereld.”

Delen via

Vergelijkbare berichten