‘Een polis moet toegesneden zijn op jouw specifieke situatie’

april 19, 2012

Naast de particuliere markt richt Kuindersma Verzekeringen zich sinds jaar en dag op het verzekeren van bedrijven en ondernemers. De focus ligt hierbij op Noord Nederland. Kuindersma Verzekeringen kan bogen op ruim een eeuw ervaring: grootvader Kuindersma begon in 1903, vader trad na de oorlog in zijn voetsporen en zoon Ynte volgde in 1991 zijn vader op. “We zijn altijd onafhankelijk geweest”, aldus Kuindersma, “daardoor kunnen wij ook echt ‘blanco’ inkopen. Wij maken geen afspraken met verzekeraars, kopen geen polissen in serie in.” Inkopen gebeurt op basis van een bedrijfsrisicoanalyse. Kuindersma: “We werken met speciale software waardoor we binnen een uur een compleet beeld van het bedrijf en de risico’s binnen het bedrijf hebben. Hierdoor zijn we in staat snel een offerte te krijgen van zes verzekeraars. De resultaten van de risicoanalyse zijn gebaseerd op een identieke door ons ontwikkelde polis welke zeer uitgebreide voorwaarden kent. We vergelijken dus geen appels met peren: het is een vergelijking die hout snijdt. Hiermee zijn we uniek in Friesland.”

Preventie

Maatwerk is met deze methode verzekerd, aldus Kuindersma: “Stel jij bent eigenaar van een transportbedrijf. Dan betaal je niet een standaardpremie afgestemd op de grootste gemene deler binnen die branche. Je betaalt een premie die toegespitst is op jouw eigen specifieke situatie. En dat loont: dankzij het leveren van dit maatwerk kunnen de premievoordelen erg hoog oplopen.” Drie jaar werkt Kuindersma nu met dit systeem. “Het bevalt geweldig. Het werkt snel, is transparant en efficiënt.” Een ander voordeel: preventieve maatregelen drukken direct de kosten van de verzekering. Kuindersma: “Want in op maat gesneden polissen worden de positieve effecten van preventie meegenomen. Daarom geven wij ook adviezen op het gebied van preventie. Momenteel werken we bijvoorbeeld aan een handboek ter voorkoming van (brand)schades.”

Effectief

En brandschade kun je inderdaad maar beter voorkomen, zo blijkt even later uit het betoog van Kuindersma: maar liefst 60 % van de bedrijven die met brand te maken krijgt, gaat binnen drie jaar failliet. “Als het om brandschade gaat zijn de meeste bedrijven onderverzekerd", weet Kuindersma. “Ondernemers staan onvoldoende stil bij de gevolgen van een mogelijke brand. Ga maar eens na: je bent in één keer je pand, inventaris en vaak ook inkomsten kwijt, maar de kosten lopen gewoon door en het personeel staat de volgende dag weer op de stoep. Je moet in veel gevallen opnieuw gaan bouwen. Je bent al snel een jaar verder voor je weer opgestart bent en twee jaar voordat je bedrijf weer op hetzelfde niveau is want de klanten zijn jou in die tussentijd uit het oog verloren.” Kuindersma adviseert een bedrijfsschadeverzekering met een looptijd van twee jaar. “Veel ondernemers sluiten deze polis af voor een jaar en dat is echt te kort. Twee jaar is een reële periode, daarmee is een verzekering ook echt effectief. Want wat heb je aan een verzekering wanneer je aan het einde van de rit toch de handdoek in de ring moet gooien omdat je failliet gaat?”

Ontzorgen

De regelgeving rondom het ondernemerschap is voortdurend in beweging en dat heeft consequenties voor de manier van verzekeren. Zo komt er steeds meer op het bordje van de werkgever terecht. Kuindersma: “Steeds meer zaken vallen onder de werkgeversaansprakelijkheid. Het vergt een goede analyse van de polispakketten om daar goed op in te kunnen spelen.” Ook tijdens een looptijd van een polis kunnen regels veranderen. “Zo kan een uitspraak van de rechter ondernemers zomaar voor onvoorziene kosten plaatsen. Maar ook daar kun je op voorbereid zijn: er zijn ook polissen die dit soort risico’s op voorhand meeverzekeren.” Meedenken met de klanten en hun risico’s inschatten: dat is waar steeds weer om draait. Kuindersma: “Wij ontzorgen ondernemers. Laat het touwtrekken met verzekeraars maar aan ons over. We halen graag het onderste uit de kan voor onze klanten. We sluiten in bepaalde gevallen bijvoorbeeld verzekeringen af bij internationale verzekeraars die hier vrijwel onbekend zijn maar die op een bepaald gebied heel scherp zijn in de prijs. We kennen de markt door en door, dat is onze kracht.”

Delen via

Vergelijkbare berichten